kleurstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

kleurstoffen

Hallo,

Ik werk aan een project waarvoor ik e.e.a. moet weten over kleurstoffen. Ik ben al op zoek geweest in de bibliotheek en heb het halve internet afgestruind, maar heb niet precies gevonden wat ik zocht.

Ik ben specifiek op zoek naar informatie over hoe kleurstoffen zijn onderverdeeld op grond van molecuulbouw en chemische eigenschappen, wat een stukje dieper gaat dan de indeling organisch/anorganisch en natuurlijk/synthetisch.

Kan iemand mij een boek/site/watdanook aanraden?

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: kleurstoffen

Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een keer een project gedaan over natuurlijke blauwe kleurstoffen voor het verven van wol. En daarbij natuurlijk ook veel literatuur/boeken opgezocht. Een handige site voor classificatie van verven is hier;

http://textlnfo.wordpress.com/2011/12/04/classification-of-dyes/

Er zijn verschillende classificaties, variërend van afkomst, (industriële) toepassing e.d.. Als je specifiek op zoek bent naar de chemische classificatie zit je al snel in het type chromofoor, op zich heeft Wikipediaer ook wel een aardige pagina over.

Verder heb ik even snel gegoogled, en kwam dittegen; een redelijk uitgebreide presentatie over chemische eigenschappen en voorbeelden.

Berichten: 9

Re: kleurstoffen

Dankjewel Microkuub, ik zal er naar kijken. Ziet er erg nuttig uit.

Reageer