hybridisatie complex ion

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

hybridisatie complex ion

Goedenamiddag

Er staat een oefening in mijn cursus waar we moeten zoeken wat de hybridisatie is van het centraal atoom in een complexe molecule,

nu ik weet hoe hybridisatie normaal werkt nl.

bv. 2s22p1 ---> gaat 1 elektron van de s-orbitaal 'overspringen' naar de p-orbitaal en op die manier een sp2-hybridisatie vormen.

maar met complexen ben ik echt in de war

hier een vb. waar ik niets van snap

[Al(OH)4]- : sp3-hybridisatie

Al: centraal atoom

met buitenste schil 3s23p1 dus sp2-hybridisatie???

kan iemand mij dit uitleggen?

MvG Poesen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hybridisatie complex ion

Als je het tekent, hoeveel elektronen zitten er dan in de buitenste baan van het aluminium?

Berichten: 19

Re: hybridisatie complex ion

3 elektronen buitenste schaal:

2 in het s-orbitaal

1 in het p-orbitaal

?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: hybridisatie complex ion

Het aluminium atoom heeft inderdaad 3 elektronen in de derde schil, maar hoeveel elektronen heeft Al3+ dan in de derde schil?

En hoeveel lege 3s- en 3p-orbitalen zijn er dan bij Al3+ in de derde schil?

En hoeveel (gelijkwaardige) lege orbitalen heeft Al3+nodig om 4 (gelijkwaardige) complexbindingen met OH- te kunnen vormen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hybridisatie complex ion

Misschien goed om het nog even specifieker aan te geven: Hoeveel elektronen een element heeft is helemaal niet relevant. Hybridisatie treedt op tussen orbitalen, los van de vraag hoe deze precies gevuld worden. Dat laatste wordt bepaald door het aantal valentie-elektronen van de betrokken atomen en de eventuele ionlading.

De vraag is dus, zoals Margriet aangeeft, hoeveel s- en hoeveel p-orbitalen er nu precies zijn, en hoeveel hybride-orbitalen (in dit geval sp3) er daaruit gevormd worden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer