priemgetal door de computer laten bereken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 43

priemgetal door de computer laten bereken

Hey, ik zat te bedenken hoe ik een programma kan maken dat een priemgetal kon berekenen dus had ik dit:

pg=pg:pg && pg:1

pg is priemgetal

&& is en

maar nu is het probleem dat ik niet weet hoe ik ervoor kan zorgen dat de computer geen getal berekend dat op een komma getal uitkomt. iemand een oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: priemgetal door de computer laten bereken

Kijk of x=int(x), als dat waar is dan is x geen kommagetal.

Afhankelijk van de programmeertaal misschien round of floor i.p.v. int.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 17

Re: priemgetal door de computer laten bereken

het probleem is wel; dat ieder getal aan jouw formule voldoet

Berichten: 43

Re: priemgetal door de computer laten bereken

Dat wist ik:P daarom zocht ik daar een antwoord op.

IK ben btw van plan om zoveel mogelijk priemgetallen te berekenen.

weet iemand soms een site waar alle tot nu te berekende priemgetallen staan? ben nieuwschierig hoeveel er al berekend zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: priemgetal door de computer laten bereken

jordi_0071 schreef:Dat wist ik:P daarom zocht ik daar een antwoord op.

IK ben btw van plan om zoveel mogelijk priemgetallen te berekenen.
Dan zou ik vast wat extra geheugen bijkopen, want het zijn er oneindig :roll:


weet iemand soms een site waar alle tot nu te berekende priemgetallen staan? ben nieuwschierig hoeveel er al berekend zijn.
Het grootste bekende priemgetal is op dit moment 230402457-1, een getal van ruim 9 miljoen cijfers lang.

Hoe wil je naar priemgetallen gaan zoeken trouwens? Domweg voor ieder getal x kijken of het deelbaar is door 2 t/m [wortel]x gaat nogal lang duren namelijk, dus 'zoveel mogelijk' zul je daarmee niet halen. Als je een beetje rondgoogled kom je een hoop manieren en truuks tegen om bepaalde typen priemgetallen veel efficiënter te vinden (zoals de Mersenne priemgetallen, die grootste van hierboven is er zo eentje).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 43

Re: priemgetal door de computer laten bereken

Ik heb de site gevonden van het tot nu to ondekte grootste priemgetal: http://www.arsfoodcourt.com/43.txt

kan even duren voordat het geladen is. Wel handig om iets ermee te beveiligen :roll:

edit: wat ik me afvraag hoe hebben ze dit berekend? ik bedoel gewoon op papier of met een computer?

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: priemgetal door de computer laten bereken

Wel handig om iets ermee te beveiligen :roll:


Dank je Jordi, was net op zoek naar een nieuw wachtwoord. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: priemgetal door de computer laten bereken

edit: wat ik me afvraag hoe hebben ze dit berekend? ik bedoel gewoon op papier of met een computer?
Wat denk je zelf :roll:

(hiermee dus)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: priemgetal door de computer laten bereken

[quote="jordi_0071"]pg=pg:pg && pg:1

quote]

je moet er wel voor zorgen dat het uitsluitend 'pg:pg && pg:1' is. Anders is deze formule (zoals eerder vermeld) voor alle getallen geldig. (maar ik zou niet weten hoe, ik heb geen verstand van computers >.<)
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Reageer