Scheiding van ionen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Scheiding van ionen

Hallo iedereen, dit is mijn eerste post hier, dus vergeef me voor eventuele fouten e.d.

Mijn groepje en ik houden ons profielwerkstuk over nanotechnologie. Met behulp van een artikel van de Universiteit Leiden hebben wij geprobeerd nanodeeltjes te maken. In het artikel maakten de Universiteit Leiden platinum nanodeeltjes door middel van elektrolyse. Wij hebben dit, het artikel volgend, gedaan met een platinum kathode en een koolstof anode. Deze stonden in een 10M NaOH oplossing. Nadat we er wisselspanning over hebben laten lopen zijn we met onze NaOH oplossing (waarin dus ook onze platinum deeltjes moeten zitten) naar de RUG geweest, om onder een SEM (elektronenmicroscoop) te kijken of we daadwerkelijk nanodeeltjes gemaakt hebben.

Op de rug bleek dat onze oplossing reageerde met de houders die nodig zijn voor de SEM. Hierdoor kregen we schuimvorming waardoor we niet goed konden zien of we überhaupt nanodeeltjes gemaakt hebben. Onze oplossing reageerde met de aluminium en silicium houders.

Ons probleem is dus het NaOH, wat we kwijt moeten zien te raken. Elke keer als we een oplossing denken te hebben, (indampen, centrifugeren, neerslagreacties, elektroforese, filtreren, etc.) is de NaOH wel weg te halen, maar krijgen we een nieuw probleem. Heeft iemand een idee hoe wij een zo schoon (dus zo weinig mogelijk andere stoffen dan platinum) monster kunnen krijgen? Het liefst een methode die op een middelbare school uitvoerbaar is, maar alle suggesties worden zeer gewaardeerd.

Hieronder het artikel wat we gebruikt hebben. Wij hebben geprobeerd het zo goed mogelijk te reproduceren.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 100471/pdf

Dus nogmaals, ookal kan het niet op een middelbare school, alle suggesties zijn welkom!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Scheiding van ionen

Opmerking moderator

verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheiding van ionen

Een zure ionenwisselaarhars kan een oplossing zijn, die vervangt in wezen de natriumionen door protonen, natuurlijk tot een bepaald evenwicht, met het gevolg dat er water wordt gevormd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheiding van ionen

10M is wel veel. Is het echt nodig om het eruit te halen, mag je de base niet (gedeeltelijk) neutraliseren?

Voordat je hier heel veel moeite in steekt moet je wel zeker weten dat je een kans maakt. Kun je zien dat het proces iets gedaan heeft? Is je platinadraadje veranderd? En is je oplossing veranderd? Zwart geworden? Je gebruikt toch geen "glaswerk" voor dit experiment?

Ik vind het moeilijk om in het artikel precies te lezen wat ze hebben gedaan hoor. Ze beschrijven daar dat het ook werkt met andere anionen, dat lijkt me een stuk lekkerder werken dan zo'n sterke loogoplossing, en zou ook meteen een oplossing kunnen zijn voor je microscopie-probleem.

Reageer