Kleuren van neerslagen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kleuren van neerslagen

Ik ben bezig met het maken van een computerprogramma dat laat zien welke neerslag(en) ontstaan als je twee (door de gebruiker geselecteerde) zouten zou oplossen in water. Hierbij laat ik ook de kleur van de oplossing zien.

Het probleem is dat ik niet weet wat er gebeurt met de kleur van de oplossing als er twee zouten neerslaan die verschillende kleuren hebben. Worden de kleuren dan gemengd of zie je ze afzonderlijk van elkaar (of gebeurt er iets totaal anders)?

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Kleuren van neerslagen

Je zou kunnen kijken naar de kleur van de startoplossing(en), en door welke ionen deze kleuren veroorzaakt worden. Als je dan beredeneert welk zou neerslaat, en welke ionen dan nog vrij in oplossing zwemmen zou je kunnen beredeneren welke kleur de oplossing dan over zou houden. Dit is natuurlijk wel enorm afhankelijk van een hoop factoren met o.a. concentratie en pH.

Overigens als je twee zouten zou oplossen in water (equimolair) en dan een neerslagreactie doet, slaat er doorgaans 1 zout neer, geen 2.

Als je meerdere oplossing zou combineren en er slaan meerdere kleuren zout tegelijk neer zullen de kristallen gewoon mengen, zoals bij bijvoorbeeld het mengen van wit en zwart zand. Je kunt afzonderlijke kristalkleuren nog wel zien van dichtbij, maar van verder af is dat natuurlijk lastig.

Als je het voor elkaar krijgt om eerst 1 zout, en dan een ander zout met een andere kleur neer te laten slaan zal je laagjes krijgen. Voor verschillende kleuren in je oplossing zal dit uiteraard volledig gemengd zijn, en dan is de kleurbalans dus afhankelijk van concentratie e.d.

Berichten: 3

Re: Kleuren van neerslagen

Als ik het goed begrijp zouden er dus alleen 2 neerslagen ontstaan als je het volgende doet:

Zout 1 bestaat uit ion 1 en ion 2

Zout 2 bestaat uit ion 3 en ion 4

Je lost beide zouten op in water, waardoor er de volgende neerslagen ontstaan:

Neerslag 1 ontstaat uit ion 1 en ion 4

Neerslag 2 ontstaat uit ion 3 en ion 2

Ook al komt dit (denk ik) vrijwel nooit voor. Klopt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Kleuren van neerslagen

doorgaans met een systeem met twee zout-oplossing waartussen je een neerslag reactie wilt doen, ontstaat er 1 nieuw zout als neerslag, de andere ionen blijven dan doorgaans in oplossing.

je zou daarna een 3e zoutoplossing kunnen toevoegen welke weer een nieuw neerslag kan vormen met een van de bestaande ionen.

begrijp je de mechanismen van het neerslaan van zouten, en welke ionen wel of niet met elkaar een zout zullen vormen? als je dit voor jezelf opzoekt en begrijpt kan je iets beter uit de voeten met voorspellen wat er neerslaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Kleuren van neerslagen

Je kunt aan de hand van Binas inderdaad de startwaardes wel vinden. Ook de kleuren van opgeloste ionen kun je volgens mij vinden in Binas. Als je dan een reactievergelijking opstelt, en ziet welke ionen in de oplossing blijven, kan je aan de hand daarvan de kleur van de oplossing beredeneren.
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 3

Re: Kleuren van neerslagen

Ik begrijp de basis van zouten (en neerslagen), maar ik wist niet dat er meestal maar 1 zout neerslaat, ipv 2 (aangezien ik dit nog niet heb geleerd bij scheikunde).

In Binas staan inderdaad de kleuren van zouten en ionen in een oplossing.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Reageer