p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

Voor mijn studie moest ik een literatuur onderzoek doen.

Onderzoeksvraag: Hebben patiënten met hoge bloeddruk in een verpleeghuis die bekend zijn met CVA een verhoogd kans op sterfte?

Voor deze onderzoek heb ik de Chi-Kwadraat gebruik: P-waarde = 0.307

De Odd-ratio: 1.53 --> Dit betekent dat de odds op overlijden significant groter is in de groep cliënten met CVA dan in de groep cliënten zonder CVA.

Relatief Risico: 1.46 --> betekent dat de kans op overlijden voor de groep met CVA 1.46 keer zo groot is dan de groep zonder CVA.

Conclusie: Cliënten met een verhoogd bloedruk met CVA hebben significant geen verhoogd risico op sterfte.

Maar dit stemt toch niet overeen met wat ik heb gevonden bij de Odd-ratio en Relatief risico? Wat doe ik fout?

P.s. Nul hypothese: : CVA verhoogt niet kans op sterfte, er is dus geen verschil in overlijden tussen de groep met CVA en de groep zonder CVA.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

De OR en RR zijn slechts puntschatters. Je moet er ook een 95% betrouwbaarheidsinterval bij berekenen en dan zul je zien dan de 1 in het interval ligt. En dat de OR dus niet significant is.

Berichten: 31

Re: p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

Een 95% betrouwbaarheidsinterval voor een categorische data (Chi-Square) kan volgens mij niet gedaan worden in SPSS

.

Dus mijn conclusie op basis van de OR en RR en de eind conclusie zijn dus wel juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

Logistische regressie kan wel in SPSS, daar krijg je de OR en 95%CI uit.

Berichten: 31

Re: p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

ja klopt excuses, de betrouwbaarheids interval van OR is : 0,307 – 1,401

Maar kunt u nog bevestigen of mijn redeneringen op basis van OR en RR en de eind conclusie kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

ORs en RRs boven de 1 geven aan dat er een verhoogd risico is. Echter, indien de 1 in het betrouwbaarheidsinterval ligt, dan is dit verschil niet significant en is dus de conclusie dat er geen significant verhoogd risico is.

Berichten: 31

Re: p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

Super! Bedankt voor de hulp!

Reageer