Constant snelheid verklaren adhv deeltjestheorie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Constant snelheid verklaren adhv deeltjestheorie?

Ik kwam ergens een vraag tegen waarbij het de bedoeling was de constante snelheid v licht te verklaren adhv Newtons deeltjestheorie. Is dit mogelijk? Beide spreken elkaar toch juist tegen?

Berichten: 7

Re: Constant snelheid verklaren adhv deeltjestheorie?

De volledige vraag luidt: "noem hier ten minste 3 eigenschappen van licht (uit de geometrische optica) en verklaar deze met de deeltjestheorie voor licht. Maak een schets die de essentie van de besproken eigenschap weergeeft"

Er moeten dus 3 eigenschappen gegeven en verklaard worden. 1 eigenschap staat reeds voorgedrukt en dat is "licht heeft een constante snelheid"

De bundel waar dit in staat gaat over kwantumfysica

Berichten: 91

Re: Constant snelheid verklaren adhv deeltjestheorie?

Volgens de eerste wet van Newton krijgt een voorwerp of een deeltje door een of andere oorzaak een constante snelheid nadat het in rust was.Bij licht is deze snelheid onmiddelijk 3oo ooo km per seconde zonder duidelijke zichtbare oorzaak.

Als bij het in beweging zetten van electronen de oorzaak erin bestaat dat het een bepaalde golf is met een bepaalde frequentie wordt de conclusie getrokken dat deze golf

deeltjeskarakter heeft.(Het foto-elecrtisch effect).

Zou dit laatste waar zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Constant snelheid verklaren adhv deeltjestheorie?

Een foton is een "deeltje" zonder massa, en ik heb gelezen dat dit soort "deeltjes" (men kan ze ook als golven zien), zich steeds met de maximumsnelheid verplaatsen, er is geen weerstand tegen versnelling. Waarom de maximumsnelheid 300 000 km/s is, is bij mijn weten nog niet verklaard. Ik denk dat het te maken heeft met weerstand van de structuur van de ruimte. Ik denk dat de lege ruimte samengesteld is uit ruimtebits, die met de lichtsnelheid fotonen opnemen, en doorsturen naar een volgende ruimtebit..

Reageer