Vlek op katoen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Vlek op katoen

Het zal jullie waarschijnlijk een worst wezen hoe men een vlek er uit krijgt en is niet echt bepaald relevant.

Toch is het mij opgevallen dat als er een verfvlek/olievlek op geld komt die er af te halen is.

Jullie kennen het wel, beveiligde kledingstukken met een 'verfbom'. Ik heb voor de gein dit op geld gedaan om te testen hoe veilig het is om zo iets te hebben tegen diefstal.

Het bleek erg goed te werken en nu krijg ik de vlek er ook niet meer uit(op het biljet)

Is er geen speciaal mengsel wat wonderen zou moeten verrichten?

Het is niet een meestervraag, maar het is ook geen makkelijke vraag, aan jullie de keus om hier op te antwoorden.

Berichten: 12.262

Re: Vlek op katoen

Wat voor biljet heb je precies gebruikt?
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Vlek op katoen

Benm schreef: do 20 feb 2014, 19:05
Wat voor biljet heb je precies gebruikt?
een twintig euro biljet.

Er wordt laatste tijd veel ingebroken dus ook ik neem voorzorgsmaatregelen.

Berichten: 12.262

Re: Vlek op katoen

20 euro biljetten zijn inderdaad van katoenpapier. Dat is wel in enige mate behandeld maar tamelijk hydrofiel - eurobiljetten zijn goed te doorweken met water, maar vallen niet uit elkaar zoals houtvezelpapier doet.

Ik neem aan dat die verf uit de beveilingstags voor kleding gemaakt is om dit soort materiaal grondig te kleuren - de meeste kleding bevat tenminste voor een deel katoenvezels. Uiteraard is het de bedoeling dat zoiets er niet met de wasmachine uit gaat, en ik denk dat het met de bankbiljetten niet anders zal zijn.

Ergens betwijfel ik of het uberhaupt mogelijk is die vlekken eruit te krijgen zonder ook de inkt van het biljet op te lossen. Je zou het eens met aceton kunnen proberen, al durf ik niet te zeggen of het biljet daarna nog bruikbaar is.

Overigens 1 belangrijk gegeven als je dit voor beveiliging wilt gebruiken: eurobiljetten die met verf oid besmeurd zijn kun je (of een inbreker) gewoon bij de nederlandse bank aanbieden ter kosteloze vervanging. Je zou de serienummers kunnen noteren en die aanleveren bij aangifte van diefstal, maar ik vermoed eerlijkgezegd niet dat die gegevens snel van politie naar DNB gaan tenzij het om een extreem groot bedrag gaat, of het een beroving met dodelijke afloop is.
Victory through technology

Reageer