reactie snelheid bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

reactie snelheid bepalen

ik moet een opdracht maken voor scheikunde met betrekking tot reactie snelheid en redox reacties.

we moeten de reactie snelheid bepalen van de redox reactie tussen Mg(2+) en zoutzuur opplossing. de concentratie van de zoutzuur oplossing konden we veranderen. in de les kregen we de volgende formule voor de reactie snelheid:

S = K * [A]x * yen X+Y is de orde van de reactie

het probleem dat ik heb is dat Mg(2+) een vaste stof is en ik dus niks met de concentratie kan doen. ik weet dat de verdelings graad van de vaste stof te maken heeft met de reactie snelheid. hoe kan ik nu de orde van een reactie berekenen met een vaste stof en een oplossing? ik weet de concentratie van het zoutzuur en ik weet ook het aantal mol Mg(2+) die ik in de reactie heb gebruikt.

kan iemand mij misschien helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactie snelheid bepalen

Mg2+ is een ion, bij definitie opgelost in water. Weet je zeker dat je de reactievergelijking goed gesnapt hebt?

Berichten: 12

Re: reactie snelheid bepalen

oh en de reactie vergelijking is als volgt:

Mg (s) + 2h+---> Mg2+ + H2(g)



wat ik eerder zei was fout... het was niet mg(2+) maar Mg (s) dat reageerde met een oplossing van zoutzuur. ik weet dus het aantal mol Mg(s) en de concentratie zoutzuur.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reactie snelheid bepalen

..het probleem dat ik heb is dat Mg een vaste stof is en ik dus niks met de concentratie kan doen...
Het enige wat je met een vaste stof kunt doen bij het bepalen van de reactieorde is het contactoppervlak gelijk houden. Dit omdat de reactieconstante behalve van de temperatuur o.a. ook afhankelijk is van het contactoppervlak.

Bij de concentraties in de snelheidsvergelijking gaat het alleen om concentraties van de opgeloste stoffen die aan de reactie deelnemen. Hier dus om de zoutzuurconcentratie.

Zie ook hier bij 1 punt 3 op blad 4.

http://cma-science.n...he_reacties.pdf

Reageer