hoe maak je goede aluinkristallen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

hoe maak je goede aluinkristallen?

Een lange tijd gelede probeerde ik thuis (nadat we er op school mee hadden geëxperimenteerd) zelf aluinkristallen te maken, dus water koken, aluin oplossen, ergens neerzetten en laten staan. na een week had ik prachtige kristallen, een soort (heeft vast wel een officiële benaming) afgeknotte driehoek. hierna heb ik het vaker geprobeerd, maar ik kreeg óf een hele laag minuscule kristalletjes, óf ik kreeg een soort poeder dat je bijna geen kristal kan noemen. hoe dan ook, ik heb nooit het oorspronkelijke resultaat weer bereikt.

kan iemand mij hiermee helpen?
“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: hoe maak je goede aluinkristallen?

Heb je gedemineraliseerd water gebruikt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hoe maak je goede aluinkristallen?

Ha Menno,

Heb je deze site al gezien?

Berichten: 11

Re: hoe maak je goede aluinkristallen?

bij de eerste keer en ook bij latere had ik gewoon kraanwater gekookt en daarin aluin opgelost, totdat het niet meer oploste.

ik had dat dan weer in een platte bak gedaan, en de 1e keer kreeg ik nette driehoekige kristallen , met dus een platte onderkant, en als een soort afgeknotte 3 zijdige piramide.

daar ben ik nu dus ook naar op zoek.
“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoe maak je goede aluinkristallen?

Aluin kristalliseert als octaeder-vormen, maar kan ook onder sommige omstandigheden (die ik niet ken, misschien helpt google) kubische kristallen vormen. De punt van een kubus is een driehoekige piramide, het klinkt dus alsof je eerder juist "incomplete" kristallen hebt gevormd.

Reageer