aanrakingsopp.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

aanrakingsopp.

Stel ik heb 2 ballen van een diam. Van 5 cm. Zodra de ballen elkaar raken wat is dan hun aanrakingsoppervlak. Maar nu heb ik 2 ballen met een diam. Van 100 cm. Wat is dan hun aanrakings oppervlak. Nb. Uitgaande van onderlinge aantrekkingskracht (zwaartekracht volgens mij) alle variabelen uitgesloten dus. Per definitie zou dit toch altijd op hetzelfde uitkomen. Sorry lang verhaal

Berichten: 4.246

Re: aanrakingsopp.

Wat denk je zelf?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 10

Re: aanrakingsopp.

Dus je gaat uit van een theoretisch model waarbij de bollen perfect rond en niet vervormbaar zijn? Dan zou dit inderdaad voor beide bollen hetzelfde resultaat moeten geven. Om de precieze oppervlakte te kennen moet je naar het moleculenmodel van je theoretische gedefinieerde bol gaan kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: aanrakingsopp.

Flitspaal schreef: Dus je gaat uit van een theoretisch model waarbij de bollen perfect rond en niet vervormbaar zijn?
Dan is er geen aanrakingsoppervlak (slechts een punt). Ze moeten dus sowieso vervormen.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 10

Re: aanrakingsopp.

1punt, kan als je het als een volledig object ziet dat niet is opgebouwd uit atomen/moleculen.
 
Volgens mij moet het anders door minstens 3 punten worden gevormd. En dan hangt de oppervlakte af van de molecuulstructuur van het theoretisch model.
 
Als je niet van het theoretisch model uitgaat zal de grootste bol het grootste aanrakingsoppervlakte hebben omdat de vervorming evenredig is met de kracht(wet van hooke) en omdat de straal groter is zal de vervorming een groter effect hebben op het oppervlak. 

Reageer