Limiet in twee variabelen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Limiet in twee variabelen.

Ik ben net op iets raar gestoten, beschouw volgende limiet:
\(\lim_{(x,y) \to (0,0)}\frac{xy^2}{x^2+y^4}\)
Even geplot met maple:
limiet2.JPG
limiet2.JPG (32.81 KiB) 584 keer bekeken
Op het eerste zicht lijkt het of dat deze limiet bestaat en gelijk aan 0 is. Nog eens gecheckt met wolfram en die gaf ook als limiet 0 aan.
Na een halfuur zoeken lukte het mij echter niet om dat te bewijzen.
Ik begon dus wat sceptisch te worden en heb wat paden uitgeprobeerd. Alle lineaire paden kwamen op 0 uit. Probeerde ik echter (h^2,h) kreeg ik:
\(\lim_{(x,y) \to (0,0)}\frac{xy^2}{x^2+y^4}=\lim_{(h^2,h) \to (0,0)}\frac{h^4}{h^4+h^4}=\frac{1}{2}\)
Waaruit duidelijk blijkt dat de limiet dus niet bestaat. Is wolfram fout of heb ik ergens een fout gemaakt? Die 1/2 komt ook totaal niet overeen met de grafiek van maple... Een foutje in het plotten van maple (misschien beshouwt die enkel rechte paden)?
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Re: Limiet in twee variabelen.

De limiet bestaat dus niet. Maple is een veel te grof plot programma.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Limiet in twee variabelen.

Hmm, als ik numpoint=10000 zet zie ik wel een gaatje verschijnen rond (0,0) wat er dus ook op wijst. Ik vind het wel raar dat wolfram ook een fout antwoord geeft, je zou toch verwachten dat die minstens eens de kwadratische paden uitprobeert.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Re: Limiet in twee variabelen.

Er zijn zo veel "voor de hand liggende" paden die wolfram zou kunnen kiezen, dat dat onbegonnen werk is (b.v. (h,h^a) waarbij a een vast getal is).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Limiet in twee variabelen.

Inderdaad, maar dan zou je eerder een niet beslissend antwoord verwachten i.p.v. een fout.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Re: Limiet in twee variabelen.

Maple en Mathematica zijn praktische programma's. Een natuurkundige wil een antwoord hebben.
De programma's kiezen dan een groot aantal paden (bij gebrek aan theorie) en als die alle hetzelfde opleveren geven ze dat als uitkomst.
Daarom dient een uitkomst in Maple of Mathematica altijd gecheckt te worden (maar wie doet dat).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limiet in twee variabelen.

Flisk schreef: IAlle lineaire paden kwamen op 0 uit. 
 
Een vraag uit nieuwsgierigheid: wat bedoel je hiermee? Bedoel je dat x en y "even snel" naar 0 gaan? 
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Limiet in twee variabelen.

Waarschijnlijk worden de paden y=ax en x=0 bedoeld die inderdaad alle de limiet nul geven.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Limiet in twee variabelen.

Klopt! Alle rechten in het domein die naar (0,0) naderen geven een limietwaarde van de functie gelijk aan 0. Er bestaan paden die een andere limietwaarde geven dus is de functie niet continu in (0,0).
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer