Hoe bouw je waterpas in de ruimte?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.816

Hoe bouw je waterpas in de ruimte?

Lijkt me een simpele vraag, totdat ik er echt meer over ging denken. Waterpas op aarde is zwaartekracht gerelateerd, dus hoe doen ze dat? 
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoe bouw je waterpas in de ruimte?

Ik weet niet precies waar je heen wilt.

Maar met een laser kun je wel alles perfect op 1-lijn zetten.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe bouw je waterpas in de ruimte?

Wat is de zin van waterpas bouwen op aarde? Dat is zorgen dat je krachten, en vooral ook de zwaartekracht van hogere delen van je bouwsel, veilig kunt afleiden door onderliggende constructiedelen. 
 
Waar geen (significante) zwaartekracht is is waterpassen dan ook weinig zinvol lijkt me. 
Bedenk overigens dat een waterpas op de maan of op mars even goed werkt als op aarde. Want ook daar is uiteraard zwaartekracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoe bouw je waterpas in de ruimte?

Het zou wel zinvol kunnen zijn dat te doen,
als men een ruimte station naar het model van Werner von Braun had gebouwd.
 
Eers bouwen en daarna komt pas de (kunstmatige) zwaartekracht.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Hoe bouw je waterpas in de ruimte?

Ik denk dat een waterpas niet zo'n zinnig instrument is om iets in de ruimte te bouwen. Uiteraard kan het wel zijn dat je bijvoorbeeld evenwijdige wanden wilt bouwen, met rechte vloeren ertussen en dergelijke. Dat gaat echter ook prima met een winkelhaak (en voor mijn part een laser voor dingen die in elkaars verlengde liggen).

Op de grond gebruiken we voor het bouwen van een verticale muur oid een waterpas. Dat is handig om te zorgen dat sturcturen elkaar dragen, maar ook om te zorgen dat bijv 2 muren exact paralel lopen. Dat laatste kun je echter ook prima bereiken door te zorgen voor hoeken van 90 graden met een vloer (of enig ander stuk rigide plaatmateriaal).
Victory through technology

Reageer