Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Ik heb thuis een daisy chain liggen. Ik vraag me af hoe die losse schakelingen parallel zijn geschakeld. (zie foto, boven)
http://visualsound.net/wp-content/uploads/2012/08/1SPOT_Combo_Pack.jpg
 
Het moet wel parallel zijn want alles wat ik erop aansluit werkt op 9 volt, en dat zou niet kunnen als alles in serie staat.
 
Hoe staan ze dus in parallel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Hoe staan ze dus in parallel?
 
Tja, parallel dus. Daar is maar een manier voor. Rechts de aansluiting op de adapter, en iedere cirkel is zo'n plugje:

 
parallel.jpg
parallel.jpg (7.08 KiB) 553 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Precies op die manier inderdaad.

De term daisy-chain komt uit het achter elkaar schakelen van een (groot) aantal verdeelstekkers en/of stekkerblokken. Vooral gebruikt van de laatste heeft iets weg van hoe je bloemetjes aan elkaar kunt knopen.

In die betekenis is het overigens niet een bepaald veilige methode, gezien de kans op overbelasting als er opeens zoveel verbruikers op 1 wandcontactdoos kunnen worden aangesloten.
Victory through technology

Berichten: 329

Re: Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Ik bedoelde eigenlijk meer, hoe zitten de draden dan in die kabels verbonden zodat alles parallel geschakeld staat?

Berichten: 12.262

Re: Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Oh, in het product op die foto zitten bij iedere plug de min aan de min, en de plus aan de plus, wat feitelijk neerkomt op het diagram zoals michel dat al plaatste. Je kunt het eventueel nameten: alle buitenkanten van de connectors zijn met elkaar verbonden, evenals alle binnenkanten.
Victory through technology

Berichten: 329

Re: Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Dus dat draad is gewoon een 2 fasig systeem?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Ik zou het niet direct 2-fasig noemen. Het is gewoon 2-draads. Een plusdraad en een mindraad.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

Je ziet zoiets ook wel bij partylichten. Dat is een lintkabel waar 2 aders inzitten en de lampfittingen prikken door het rubber heen met 2 pinnen zodat ze contact maken met beide aders in de lintkabel.

Reageer