het element natrium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 4

het element natrium

Ik heb natrium thuis maar iedere keer als ik het in water zet ontploft het niet altijd. Het hoort te ontploffen met rook enz.. omdat natrium in olie zit heb ik kunnen concluderen dat ik eerst de olie goed weg moet drogen, na het wegdrogen lukte het zeker meer dan ervoor. Maar toch niet altijd. Het kost ook erg veel en als het dan mislukt is het niet echt fijn.

Dus weet iemand hoe ik natrium op een goede manier kan laten knallen in water ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: het element natrium

We zijn hier niet zo happig op het uitvoeren van gevaarlijke experimenten door mensen die niet precies weten wat ze doen. Kun je de reactievergelijkingen geven van wat je wilt dat er gebeurt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: het element natrium

Als je dit soort basale dingen niet weet (laat het duidelijk zijn dat dit niet als persoonlijke aanval bedoeld is!), wat doe je dan in 's hemelsnaam met natrum en hoe kan iemand zo onverantwoordelijk zijn dat te verstrekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: het element natrium

Misschien ook verstandig om dit op te merken: Natrium hóórt ook helemaal niet te ontploffen. Het sist en sputtert wat, en er ontstaan wat vlammetjes. Meer moet je niet verwachten. Dat sissen en sputteren kan overigens met wat pech ook nog genoeg ongelukken geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: het element natrium

Nee, ik heb het wel vaker gedaan. Je kan op youtube typen: natrium in water en je ziet al meteen wat ik bedoel. Het ontploft in water. Bij mij is het best vaak gelukt maar niet altijd. Ik wil dat het altijd lukt...
En het gaat niet echt om de reactievergeleiking, ik wil alleen dat het werkt...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: het element natrium

Opmerking moderator

bedir schreef: En het gaat niet echt om de reactievergeleiking, ik wil alleen dat het werkt...
Juist door die reactievergelijking zou je kunnen zien waarom dat wel eens werkt. 
(En ook waarom dat vooral dán bloedlink wordt) 
Hoe dan ook, alleen maar gevaarlijke stunts passen niet in de doelstelling van dit forum.
Zoals eerder hierboven al geschreven werd:
We zijn hier niet zo happig op het uitvoeren van gevaarlijke experimenten door mensen die niet precies weten wat ze doen.
 
En die stunts die jij beoogt en ziet op die youtubefilmpjes zijn in meerderheid écht gevaarlijk.
 
Dus weet iemand hoe ik natrium op een goede manier kan laten knallen in water ??
 
Dat kán niet op een goede manier, want daarbij komen namelijk onvermijdelijk grotere hoeveelheden waterstofgas op oncontroleerbare wijze vrij. 
 
Net als bij de verstandigste van die filmpjes willen we er hier bij zeggen:
 
danger.jpg
danger.jpg (29.51 KiB) 323 keer bekeken
 
Wetenschapsforum wil op geen enkele wijze als medeverantwoordelijke gezien kunnen worden. 
Deze topic wordt dan ook gesloten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten