natriumbicarbonaat. E500

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

natriumbicarbonaat. E500

Ik heb een vraag over natriumbicarbonaat.
Je kan dit kopen als bakpoeder in kleine verpakkingen bij de apotheker of ook in warenhuizen.

Er staat op deze kleine verpakkingen nergens op dat het E500 nummer is.

Ik heb nu een ganse pallet kunnen kopen omdat ik las dat dit goed is tegen schimmel op planten.

Heb al geprobeerd op mijn buxus maar die verbrand daarvan. Ook daarna heb ik dan geprobeerd (als het toch verbrand) om op onkruid, en ja het verbrand ook.

Blijkbaar zal ik te veel gebruiken  en kleinere dosis moeten nemen zeker?
Maar nu mijn vraag was, ik heb dit gekocht van iemand die er zeep mee maakte.

Er staat E500 op en ook de naam.

Is dit nu hetzelfde als de kleine verpakkingen en kan ik dat ook als baksoda in de keuken gebruiken of dagelijks een glas water va drinken ? SCHIJNT DAT DIT GEZOND IS ,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumbicarbonaat. E500

Lijkt mij eerder dat je die extra natrium per dag goed kunt missen. Niet alles geloven wat je op internet leest qua gezondheid. ;)

Berichten: 12.262

Re: natriumbicarbonaat. E500

E500 is niet 1 stof, maar kan natriumcarbonaat of natriumbicarbonaat zijn (of wellicht zelfs een mengsel daarvan).
Anderzijds is natriumcarbonaat op een ingredientenlijst wel E500, dus het klopt wel zo'n beetje.

Wat je met een pallet moet zou ik verder niet weten.

Er is in ieder geval geen goede reden om het op te gaan eten, gezondheidseffecten heeft het niet echt. Het werkt tegen overmatig maagzuur, dat ermee reageert en CO2 vormt (dus een flinke boer zal er wel uit komen).

Als je van dat pallet afmoet zou ik het verpatsen - wellicht wil iemand het wel hebben op om grote schaal water mee te ontharden (een wasserette ofzo).
Victory through technology

Berichten: 11

Re: natriumbicarbonaat. E500

Bedankt, ik moet er niet van af zijn, mijn vraag was kan dit hetzelfde zijn als d kleine verpakkongen en kan ik het dus gebruiken als bakpoeder of is het een andere grovere samenstelling omdat ze er zeep van maakten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumbicarbonaat. E500

Mja het is meen ik gespecificeerd als food grade als daar de E500 indicatie op staat. En als dat zo is kun je er heel veel cakes van bakken. :)

Berichten: 12.262

Re: natriumbicarbonaat. E500

Als het food grade is kun het inderdaad gebruiken om een idiote lading cake mee te bereiden - misschien heeft de lokale bakker wel interesse tegen een zacht prijsje.

Maar wat bezielde je er een compleet pallet van te kopen? Voor die planten zou ik eerder denken aan een kleinverpakking om het eens te proberen alvorens een kuub van het spul aan te schaffen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: natriumbicarbonaat. E500

Het moet vrij makkelijk zijn om te bepalen of er enkel natriumcarbonaat in zit of ook natriumbicarbonaat. Bijvoorbeeld door een vergelijk.
 
Iets van: Neem een gelijke hoeveelheid van alle drie de stoffen (echt bakpoeder, soda en deze stof) en breng deze in een erlenmeyer (of petflesje) met een doorboorde stop. Maak een pneumatische val en voeg een overmaat zuur toe. Kijk hoeveel gas hier ontstaat. Grofgezegd is volgens mij uit de verhoudingen gas wel een redelijke samenstelling te achterhalen.
 
Ben benieuwd.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 11

Re: natriumbicarbonaat. E500

Sorry dat begrijp ik niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: natriumbicarbonaat. E500

Nou, E500 zou enkel NaHCO3 moeten zijn. Dus van een bepaalde hoeveelheid zou je in reactie met een zuur een bepaalde hoeveelheid gas verwachten. Dus kan je met een simpele proef kijken hoeveel gas er vrij komt per die bepaalde hoeveelheid en kijken of dit overeenkomt met de hoeveelheid die je zou verwachten. Dat zegt je dan misschien iets over de zuiverheid..
 
Omdat de opzet met een pneumatische val erg simpel en makkelijk te maken is, heb ik die genoemd. Maar die heeft als nadeel dat CO2 ook behoorlijk goed in water "oplost". Dus is een vergelijk voor thuis makkelijker dan een exacte bepaling. Dus stel ik voor de proef met zowel zuivere bicarbonaat te doen als met die uit jouw pallet en even te kijken wat het verschil is. Let wel, beide in vers water!!!
 
Dat ik ook soda erbij betrek, heeft te maken met de opmerking van Benm in bericht 3...
 
Hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft over mijn respons...en of je niet direct wilt gaan schreeuwen als je een reactie niet begrijpt. Dat voegt niks toe.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: natriumbicarbonaat. E500

Via titraties en dergelijke is het vrij eenvoudig te bepalen. Maar als er expliciet natriumbicarbonaat op staat kun je er normaliter wel van uitgaan dat het daaruit bestaat. Als er -alleen- E500 op staat niet.

En ja, met een heel pallet kun je heel veek cakes bereiden, waarschijnlijk meer dat je er in je leven kunt opeten.
Victory through technology

Berichten: 11

Re: natriumbicarbonaat. E500

Sorry voor de drukletters.
Maar ik weet niet wat u bedoelt met ;"pneumatische val " en hoe ik die proef juist moet doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumbicarbonaat. E500

Ah dat is een dure term (no offense wdeb ;)) voor een maatglas (maatbeker, bekerglas, dat soort dingen) dat je gevuld en omgekeerd in een bak met water zet, op pootjes. Tussen de pootjes en de bodem van de bak steek je dan een slangetje dat aan de andere kant verbonden is met je reactieopstelling. Als er gas vrijkomt, wordt dit via het slangetje in het omgekeerde glas geleid, waarna dit het water uit het glas gaat verdringen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: natriumbicarbonaat. E500

Kan dus ook gewoon met petflessen, een teiltje en een slangetje. Dus ook voor de niet-scheikunde-gek. Het raarste hieraan is toch voor velen dat het water niet uit de fles loopt....vroeger wasten we af met de hand en deed je die ervaring zelf op....
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 11

Re: natriumbicarbonaat. E500

Er staat op de zak
 
NATRIUMHYDROGENCARBONAT
chem rein,
Lebensmitteldualitat¨E 500
soda
sodawerk stasserurt

Berichten: 12.262

Re: natriumbicarbonaat. E500

Dat is wat wij 'natriumbicarbonaat' noemen - verwarrende naamgeving uit het verleden. De naam zoals erop gedrukt staat is chemisch correct in het duits.
Victory through technology

Reageer