zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

Naar aanleiding van een examenvraag godsdienst [In welke mate beïnvloeden wetenschap, literatuur, films, ervaringen én verhalen van anderen houw opvattingen over relaties, vriendschap, verliefdheid, liefde, seks en het huwelijk? Beïnvloedt al deze "informatie" jouw gedachten, gevoelens én jouw gedrag op het terrein van de liefde?] ben ik blijven stilstaan bij het eerste deel van de vraag: kunnen gevoelens wetenschappelijk verklaard worden?

Er zijn wel biologen die beweren dat alles te verklaren is vanuit een samenspel van hormonen en prikkeldragers, zoals dopamine, noradrenaline en fenyletylamine.

Maar hebben gevoelens zoals woede, liefde,... geen persoonlijk tintje zodat ze nooit 100% verklaarbaar zullen zijn?

En als je antwoord hierop negatief zou zijn, vind je dan dat we in de toekomst mensen 'een spuitje' zouden kunnen geven om verliefd te worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

En als je antwoord hierop negatief zou zijn, vind je dan dat we in de toekomst mensen 'een spuitje' zouden kunnen geven om verliefd te worden?
Lijkt mij best mogelijk, maar het zou wel tot vreemde situaties leiden. En trouwens, met één spuitje kan je volgens mij toch niet bepalen op WIE je verliefd wordt.

Hoe je gevoelens bekijkt hangt ervan af of je een romanticus bent of een hard-core wetenschapper. Ik ben eerder de laatste dan de eerste, dus ik denk persoonlijk dat gevoelens een zeer complex biologisch fenomeen is.
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

als je gelooft dat gevoelens niet biologisch te verklaren zijn, dan geloof je in een soort van bewustzijn/persoonlijkheid of hoe je het ook mag noemen, dat/die los staat van de biologie.

ikzelf geloof daar niet in, maar ik denk wel dat het zo is dat gevoelens zodanig complex zijn dat om specifiek iemands persoonlijkheid te veranderen zeker nog niet voor vandaag is. Een persoonlijkheid komt tot stand tijdens je opvoeding, je hele leven. Alles rondom je beïnvloedt je persoonlijkheid.

Berichten: 2

Re: zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

Hoe je gevoelens bekijkt hangt ervan af of je een romanticus bent of een hard-core wetenschapper. Ik ben eerder de laatste dan de eerste, dus ik denk persoonlijk dat gevoelens een zeer complex biologisch fenomeen is.
Het is misschien wel goed dat de werking van het brein volledig wordt uitgespit en gevoelens worden onderzocht, om mensen met gebreken te kunnen helpen. Maar toch vind ik het ergens ook jammer dat alles wetenschappelijk verklaard wordt. Het doet een beetje af aan het mysterieuze wat errond hangt...

Nu blijkt dat de wetenschap al zo ver staat, dat er chips in het brein kunnen ingeplant worden. In de toekomst zal men dat zeker gebruiken om mensen die moeten revalideren na bv. een ongeval terug alles te leren door die informatie gewoonweg te uploaden op die chip. Het grote 'probleem'....eens je informatie kan uploaden, kan je het ook downloaden. Is het wel een goede zaak dat iemands ideeën, gevoelens,... allemaal op een schijfje zullen kunnen worden opgeslagen? Ik gruwel alleen al bij het idee!

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

alhoewel berichten soms de indruk geven dat die dingen allemaal bij wijze van spreken morgen er zullen zijn, ben ik er zeker van dat we dat niet meer in ons leven zullen meemaken!!!

alleen al het "uploaden" van gegevens is nog totaal ondenkbaar, onze kennis van de werking van het brein is gewoon zielig. er zijn inderdaad al pogingen om via chips signalen over te brengen naar het brein, maar dat is puur gebaseerd op experimenten met welke stroompjes op welke plaats een bepaals beeld/klank/.. oproepen in de hersenen.

Berichten: 46

Re: zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

Mensen inclusief hun brein zijn een grote klont chemie. Chemie is wetenschap en chemie is te beinvloeden. de mate van beinvloeding is afhankelijk van de kennis van en kunde in die beinvloedingstechniek. En die mate van kennis en kunde neemt toe met de tijd. Is het niet volgend jaar dan wel over 100 jaar zoniet over een miljard jaar dat we bijvoorbeeld elkaar kunnen klonen en programmeren en misschien dit alles wel met een spuitje

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

alcohol maar agressief

XTC maakt happy en liefdevol

Van canabis worden sommige paranoia

LSD tja dat knoeit compleet met je zintuigen

Cocaine geeft god gevoel

Prozak maakt gelukkiger

...

Stimulatie van temporele lob geeft een overweldigend zalig geborgen en godlijk gevoel.

als ik me niet vergis zijn bepaalde van deze reacties emoties....

Dus als chemicaliën emoties kunnen bevorderen (beïnvoelden, uitlokken) wel dan moet er ook een mogelijkheid zijn om het te verklaren
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 7

Re: zijn gevoelens wetenschappelijk te verklaren?

als ze niet biologisch te verklaren zijn betekent dit dat er 'iets meer' bestaat. want tenslotte zijn wij niks meer dan een hoopje moleculen.

Reageer