embryonale ontwikkeling rana en mens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 55

embryonale ontwikkeling rana en mens

hallo!

ik zit in mijn eerste jaar farmacie in antwerpen en we hebben vorig trimester de embryonale ontwikkeling van de kikker en de mens bestudeerd. nu zat ik nog wel met enkele vragen!

klopt het dat de mens een oligolecithaal ei en dus egale klieving heeft, en de kikker een mesolecithaal ei en dus inegale klieving?

dus er is toch een verschil in verloop van embryonale intwikkeling he? klopt het dat bij de kikker er een blastocoel en macromeren en micromeren onstaan, later zal het mesoderm en het endoderm inplooien en de blastoporus gevormd worden, en blacotcoel verdwijnt en archenteron ontstaat. maar bij de mens hoe gebeurt het dan want volgens mij ben ik alles aan het verwarren :roll:

alvast bedankt he!

Berichten: 8.614

Re: embryonale ontwikkeling rana en mens

klopt het dat de mens een oligolecithaal ei en dus egale klieving heeft
Correct. Lees
en de kikker een mesolecithaal ei en dus inegale klieving?
Correct. Lees
dus er is toch een verschil in verloop van embryonale intwikkeling he?
Correct.
klopt het dat bij de kikker er een blastocoel en macromeren en micromeren onstaan, later zal het mesoderm en het endoderm inplooien en de blastoporus gevormd worden, en blacotcoel verdwijnt en archenteron ontstaat.
Bijna correct. De blastocoel verdwijnt niet helemaal zoals
maar bij de mens hoe gebeurt het dan want volgens mij ben ik alles aan het verwarren
Bij de mens wordt geen blastula maar een blastocyst gevormd:
In mammals, blastulation leads to the formation of the blastocyst, which must not be confused with the blastula; even though they are similar in structure, their cells have different fates. The blastocyst consists of two primary cell lines: the inner cell mass, also known as the embryoblast, and the trophoblast. The former is the source of embryonic stem cells and gives rise to all later structures of the adult organism. The latter combines with the maternal endometrium to form the placenta in eutherian mammals.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Blastula
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer