vermageren en sterker worden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 128

Re: vermageren en sterker worden

Conclusie blijven bewegen!

Berichten: 4

Re: vermageren en sterker worden

Om te vermageren en sterker te worden heb je een goed trainingschema nodig,

ook is het heel erg belangrijk om op je voeding te letten.

Je hebt namelijk energie nodig om te trainen (dus moet je goed eten etc.) maar tegelijkertijd wil je niet dat je voedsel wordt omgezet in vet.

Het is dus belangrijk een goed evenwicht te zoeken.

Je gaat moeten minder caloriën eten dan je gaat verbruiken om het vet wat weg te krijgen. En je gaat ondertussen ook moeten eten om energie te hebben.

De oplossing ligt hem er volgens mij in om in het algemeen vetarm voedsel te eten maar die voldoende koolhydraten bevat. Koolhydraten zijn namelijk de stoffen die worden verbruikt in de spieren om rechtstreekse energie te hebben (vetten worden eerst omgezet in koolhydraten voor ze kunnen gebruikt worden in het lichaam, en dit bij een tekort).

Zo ga je niet van je 'sussen' draaien tijdens de training, maar ga je ook niet dikker worden. Als men daarintegen teveel koolhydraten gaat binnenkrijgen dan wordt dit door het lichaam opgeslagen als 'reserve' in de vorm van vet. Men moet dus de gulden middenweg zoeken, en dit ligt voor iedereen anders.

Gezond eten dus!

Ook nog het volgende:

Als je traint (krachttraining bevoorbeeld) dan breek je je spieren af, zorg je infeite voor kleine scheurtjes in het spierweefsel.

Daarna volgt een reactie van het lichaam die zichzelf probeert te herstellen + wat extra voor moest het nog eens te maken krijgen met zo'n zware belasting van de spieren. Je lichaam anticipeert dus op de trainingen.

Je spieren worden dus gevormt na een training en rust is dan ook ZEER belangrijk!

niet te zeggen even belangrijk als de training zelf. Sommigen beweren dat je spieren 48 uur nodig hebben om te recupereren maar dit klopt niet echt. Elk lichaam is anders en niet iedereen hersteld even vlug. Dit hangt natuurlijk ook af van hoe hard je traint. Overdoe je niet want dan breek je dus in feite je spieren af, en zonder de rust bouw je ze niet meer op, je doet dan infeite het tegengestelde van wat je verwacht.

Ook heeft je lichaam nood aan 'bouwstenen' om je spieren terug op te bouwen. Dit zijn dan inderdaad de eiwitten of proteinen, (aminozuren zijn kleinere bouwstenen die samen een eiwit vormen). Je moet dus over voldoende eiwitten beschikken om je spieren te herstellen. Hiervoor kun je supplementen nemen (maar deze maken je veelal ook dikker) of je kunt ook gewoon gezond eten, zoals in kip zit bijvoorbeeld veel eiwit en weinig vetten.

Met supplementen bedoel ik ook zeker geen creatine bijvoorbeeld!

Creatine is een natuurlijke stof die in het lichaam voorkomt, een normaal mens heeft er 4gr van per dag. 2gr maken we en 2gr krijgen we binnen via ons voedsel.

Door creatine kun je langer water vasthouden, je wordt dus automatisch een beetje breder, ook zorgt het voor een vlugger herstel een grotere zuurstoftoevoer en meer energie, dus kun je langer trainen.

Ikzelf heb creatine genomen en wil toch even wat duidelijk maken.

Creatine is duur, het is een product waarvan de langetermijneffecten niet zijn bewezen (het is relatief nieuw op de consumentenmarkt) en ik kreeg er hartkloppingen van.

Ook heb ik ergens gelezen dat je spieren gecreerd onder invloed van creatine verdwijnen na stopzetting van de inname. Ook zou je lichaam na langdurig gebruik zelf geen creatine meer aanmaken en zou je dus het goedje moeten blijven innemen. Geloof me wanneer ik zeg dat je dit niet wilt...

Is het trouwens niet het doel dat je traint om sterk EN gezond te worden?

vermijd dus zoveel mogelijk deze producten en weet goed welke stoffen onschuldige supplementen zijn.

Berichten: 4

Re: vermageren en sterker worden

Bij vragen of als je persoonlijk gerichte informatie wenst mag je me altijd

contacteren hier op het forum of op mijn email adres

Edit mod Mrtn: emailadres weggehaald. Het is niet toegestaan e-mailadressen te vermelden in je post. Dit is na te lezen in de regels.

als u vind dat ik grove fouten schreef, gelieve dit dan te rapporteren.

Juiste informatie vind ik namelijk een prioriteit

Berichten: 85

Re: vermageren en sterker worden

Ik denk dat de belangrijkste punten hier wel aangegeven zijn. Belangrijk verder is dat je voor jezelf een goede balans vindt. Bouw op. Begin niet elke dag er volop voor te gaan want niet alleen lichamelijk gaat dit er slechter op neer komen, maar je gaat ook sneller afhaken (ik wil hier niet mee bedoelen dat je misschien een gebrekkig karakter zou hebben, dat je er iets wil aan doen is heel goed, maar dit is gewoon een vaststelling in de meeste begeleidingsprogramma's). Probeer er ook een vaste dag en een vaste uur uit te kiezen dat je je met deze spierversterkende activiteiten bezighoudt. Dan krijg je ook meer regelmaat in je oefeningen en ben je minder geneigd om perioden van extreem hoge activiteit af te wisselen met perioden van lage activiteit.

Wat betreft voedingsadvies een beetje het zelfde. Probeer niet meteen te drastisch je voedingspatroon aan te passen als je gewicht wilt verliezen. Probeer eventueel hier ook een schema rond op te bouwen wat je wanneer eet en hou hier bij ook nog ruimte voor eventuele "beloningen".

Op die creatine supplementen en supplementen in het algemeen. Dit kan inderdaad een goede aanvulling zijn. MAAR! Creatine stond dacht ik wel op dopinglijst dus voor mensen die aan professioneel of semi-professioneel sport doen, hoop ik dat ze zich hier bewust van zijn.

Berichten: 4

Re: vermageren en sterker worden

Imengine schreef:Ik denk dat de belangrijkste punten hier wel aangegeven zijn. Belangrijk verder is dat je voor jezelf een goede balans vindt. Bouw op. Begin niet elke dag er volop voor te gaan want niet alleen lichamelijk gaat dit er slechter op neer komen, maar je gaat ook sneller afhaken (ik wil hier niet mee bedoelen dat je misschien een gebrekkig karakter zou hebben, dat je er iets wil aan doen is heel goed, maar dit is gewoon een vaststelling in de meeste begeleidingsprogramma's). Probeer er ook een vaste dag en een vaste uur uit te kiezen dat je je met deze spierversterkende activiteiten bezighoudt. Dan krijg je ook meer regelmaat in je oefeningen en ben je minder geneigd om perioden van extreem hoge activiteit af te wisselen met perioden van lage activiteit.

Wat betreft voedingsadvies een beetje het zelfde. Probeer niet meteen te drastisch je voedingspatroon aan te passen als je gewicht wilt verliezen. Probeer eventueel hier ook een schema rond op te bouwen wat je wanneer eet en hou hier bij ook nog ruimte voor eventuele "beloningen".

Op die creatine supplementen en supplementen in het algemeen. Dit kan inderdaad een goede aanvulling zijn. MAAR! Creatine stond dacht ik wel op dopinglijst dus voor mensen die aan professioneel of semi-professioneel sport doen, hoop ik dat ze zich hier bewust van zijn.
Creatine staat niet in de dopinglijst om dat ze een natuurlijke stof is. Je kunt het in elk fitnesscentrum kopen in poedervorm of in capsules. Toch raad ik dit ten sterkste af. (lees hoger)

wat ik ook nog kan aanmerken is dat je lichaam niet meer gaat reageren op trainingschema's die je lang aanhoud. Je moet dus niet maanden aan een stuk het zelfde schema volgen, probeer verandering aan te brengen, meer gewicht te nemen enz. hou het wel gezond natuurlijk.

Berichten: 209

Re: vermageren en sterker worden

Hallo Geleyns,

Enige opmerkingen over je berichten.
Met supplementen bedoel ik ook zeker geen creatine bijvoorbeeld

Creatine is duur, het is een product waarvan de langetermijneffecten niet zijn bewezen (het is relatief nieuw op de consumentenmarkt) en ik kreeg er hartkloppingen van.
Kun je dit onderbouwen met onderzoeksresultaten? Er zijn zeker onderzoeken die aandacht hebben besteedt aan de lange termijn effecten van creatinesuppletie. Deze hebben geen nadelige effecten gevonden bij gezonde personen.

Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinical markers of health in athletes.

Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):95-104

Kreider RB, Melton C, Rasmussen CJ,Greenwood M,Lancaster S, Cantler EC, Milnor P, Almada AL.


Effects of long-term creatine supplementation on liver and kidney functions in American college football players.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2002 Dec;12(4):453-60.

Mayhew DL, Mayhew JL, Ware JS.


Creatine supplementation and health variables: a retrospective study.

Med Sci Sports Exerc. 2001 Feb;33(2):183-8

Schilling BK, Stone MH, Utter A, Kearney JT, Johnson M, Coglianese R, Smith L, O'Bryant HS, Fry AC, Starks M Keith R, Stone ME.


Long-term oral creatine supplementation does not impair renal function in healthy athletes.

Med Sci Sports Exerc. 1999 Aug;31(8):1108-10

Poortmans JR, Francaux M.

Creatine staat niet in de dopinglijst om dat ze een natuurlijke stof is. Je kunt het in elk fitnesscentrum kopen in poedervorm of in capsules. Toch raad ik dit ten sterkste af. (lees hoger)
Het is niet omdat creatine een natuurlijke stof is, dat het niet op de dopinglijst staat. In dat geval zou testosteron ook afwezig zijn op de dopinglijst. Wanneer een middel aan twee van de volgende drie criteria voldoet, is er reden om het middel aan de dopinglijst toe te voegen:

- een mogelijk ergogeen effect

- nadelige bijwerkingen voor de gezondheid

- in strijd met de spirit of sport/sportethiek.
Door creatine kun je langer water vasthouden, je wordt dus automatisch een beetje breder, ook zorgt het voor een vlugger herstel een grotere zuurstoftoevoer en meer energie, dus kun je langer trainen
Een grotere zuurstoftoevoer is volgens mij niet bewezen geacht. De energievoorziening middels creatine fosfaat vindt ook anaeroob plaats. In ieder geval schijnt het geen effect te hebben op uithoudingsvermogen/oxidatiecapaciteit gezien onderzoek van F. Hartgens e.a.

Effects of creatine loading and prolonged creatine supplementation on body composition, fuel selection, sprint and endurance performance in humans.

Clin Sci (Lond). 2003 Feb;104(2):153-62

van Loon LJ, Oosterlaar AM, Hartgens F, Hesselink MK, Snow RJ, Wagenmakers AJ.

Ook heb ik ergens gelezen dat je spieren gecreerd onder invloed van creatine verdwijnen na stopzetting van de inname. Ook zou je lichaam na langdurig gebruik zelf geen creatine meer aanmaken en zou je dus het goedje moeten blijven innemen.
Een redelijk negatieve berichtgeving over creatinesuppletie. Is dit te onderbouwen vanuit de wetenschappelijke literatuur? De kracht neemt inderdaad af doordat de creatineconcentratie in de spier afneemt. Daardoor gaat ook intramusculair vocht verloren. Echter het netto-rendement van de creatinesuppletie blijft bestaan.

Dat het lichaam na langdurig gebruik geen creatine meer aanmaakt verwijs ik naar het rijk der fabelen:

Acute and moderate-term creatine monohydrate supplementation does not affect creatine transporter mRNA or protein content in either young or elderly humans.

Tarnopolsky M, Parise G, Fu MH, Brose A, Parshad A, Speer O, Wallimann T.

Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):159-66.




Voor meer informatie over creatine met uitgebreide referenties is het volgende gratis te downloaden:

http://www.creatine-report.com/index.htm

Verder is een sportspecifieke training nodig voor maximale krachtverbetering. Dit betekend weinig reps, met relatief zwaar gewicht en lange rustpauzes. Hiermee worden ook sluimerende motor-units geactiveerd hetgeen zorgt voor krachttoename zonder gewichtstoename. In de praktijk zal bij dit soort training echter zowel kracht als massa toenemen.

Berichten: 85

Re: vermageren en sterker worden

Geleyns schreef:Creatine staat niet in de dopinglijst om dat ze een natuurlijke stof is. Je kunt het in elk fitnesscentrum kopen in poedervorm of in capsules. Toch raad ik dit ten sterkste af. (lees hoger)

wat ik ook nog kan aanmerken is dat je lichaam niet meer gaat reageren op trainingschema's die je lang aanhoud. Je moet dus niet maanden aan een stuk het zelfde schema volgen, probeer verandering aan te brengen, meer gewicht te nemen enz. hou het wel gezond natuurlijk.
5. Is creatine schadelijk? Is creatine toegelaten?

Creatine staat niet op de lijst van verboden substanties of methoden en is dus toegelaten. Creatine kan enig positief effect hebben bij prestaties welke een korte explosieve krachtontplooiing vragen. Voor duursporten wordt geen prestatieverbetering genoteerd.

Een oplaaddosis van 5 gram per dag gedurende een 14-tal dagen en daarna een onderhoudsbehandeling van 3 gram per dag lijkt niet schadelijk te zijn..

Wetenschappelijke literatuur meldt dat het best is vooraf een medisch onderzoek te ondergaan met onder andere controle van lever- en nierfunctie. Bij aandoeningen van deze organen kan er wel schade ontstaan, zelfs bij “normale doses”. Het gebruik van grote hoeveelheden creatine kan de gezondheid schaden (o.a. nierproblemen veroorzaken).

Bron: http://www.dopinglijn.be

Mijn excuses, dit product staat inderdaad niet op de dopinglijst. Blijkbaar ben ik verkeerd geïnformeerd geweest. Bij deze dus correctie.

Berichten: 4

Re: vermageren en sterker worden

Inname van creatine is dus voordelig voor explosiviteit maar bij duursporten wordt er geen verbetering ervaart.

Is er dan verslechtering? omdat je spieren korter worden?...

Berichten: 85

Re: vermageren en sterker worden

  • Creatine heeft geen enkel effect op de uithouding, omdat de normale hoeveelheid fosfocreatine (PCr) bij gezonde personen voldoende is voor de aanvoer van ATP (het adenosine trifosfaat), de brandstof van de cellen. Zelfs tijdens uithoudingsgerichte oefeningen speelt PCr een belangrijke rol voor het vervoer van energierijke fosfaten vanuit de plaats waar ze geproduceerd zijn (mitochondriën) naar de plaats waar ze gebruikt worden (myofibrillen) binnenin de cel. Het normale PCr gehalte in de spier is meer dan voldoende om deze rol te vervullen.

    Bij inspanningen aan een veel hogere intensiteit, bijvoorbeeld tijdens een sprint, hangt het effect van de inname af van de relatieve bijdrage van PCr aan de vernieuwing van ATP. Bij een éénmalige maximale proef van 30 sec levert PCr ongeveer 25% van het ATP, en kan extra inname van creatine leiden tot een verbetering van 2,5-5% van de prestaties. Dat is bijzonder weinig! Men kan er echter veel meer uithalen wanneer PCr nog meer bijdraagt tot de aanvoer van ATP. Vooral bij herhaalde sprints wordt de stimulatie van de glycogenolytische en glycolytische wegen almaar moeilijker. PCr kan dan tot 50% van de ATP bevoorrading leveren. Bij dit soort inspanningen stelt men een verbetering vast van de spierprestatie door exogeen creatine tot 10%.

    Ondanks de potentiële winst die de inname van creatine voor dergelijke inspanningen kan bieden, moet genoteerd worden dat de stijging van het musculair PCr geen enkel van de spieraanpassingen kan imiteren die ontstaan door training. Noch de lange afstandstraining, noch de intensieve krachttraining, noch de sprinttraining gaan gepaard met relevante wijzigingen van musculair PCr in rust. De inname van creatine werkt in op een andere manier dan deze van de training. Ze kan dus noch de noodzaak, noch de waarde van training vervangen. Ze kan wel de training aanvullen in specifieke omstandigheden.
Bron: http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten...ne/creatine.htm

Ik denk dus dat er geen verslechtering zou zijn bij duursporten, maar dat het in dit geval dus niets uithaalt of je creatine inneemt of niet. Bovendien kan het zijn dat je lichaam zowiezo niet op creatine reageert, dus voor sommige personen zal het gebruik van creatine nooit een verschil maken.

Reageer