Projectie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Projectie

Ik kom er maar niet uit, en het leek me niet zo moeilijk...

Stel, we hebben een object A (de witte cirkel). Dat we verwachten op een bepaalde positie. Nu is het object een beetje verschoven en de nieuwe lokatie is de rode cirkel. Vanuit een bepaald punt (in de eerste afbeelding vanaf boven)schijnen we licht lansg de objecten op een lichtgevoelige plaat en dus kunnen we eenvoudig de verplaatsing (tov de verwachte positie) van het object bepalen.

Afbeelding

Nu hebben we echter de lamp en de lichtgevoelige plaat gedraaid over een hoek (we nemen even alpha) en maken weer een foto van het object om de verplaatsing te bepalen (we weten het resultaat van de eerste meting niet)(en het object is niet verschoven. Hoe kan ik dan uit de gemaakte foto de verplaatsing terug herleiden naar het oorspronkelijke assenstelsel (dat dus niet is meegedraaid).

Afbeelding

Je kunt uiteraard de verplaatsing ontbinden, maar de verkregen verplaatsing is dan uiteraard niet gelijk aan wat hij in werkelijkheid is... en je zou dan dus ook niet de twee metingen kunnen middelen om de meetfout te verkleinen...

Wie helpt?

edit: de rotatie-as plaatsen we even in het centrum van de oorspronkelijke positie (al is hij niet heel erg relevant voor het principe, de getekende positie van het rotatiepijltje is natuurlijk onjuist)

Berichten: 2

Re: Projectie

ik krijg zo'n vermoeden dat vanuit minimaal twee hoeken een verplaatsing gemeten moet worden om het terug te kunnen transformeren naar het basis assenstelsel...

Berichten: 43

Re: Projectie

Ik denk dat je met de combinatie van alpha, de verplaatsing van het beeld(afstand van het centrum van het originele beeld tot het centrum van het verschoven beeld) en de relatieve grootte van het beeld (verschoven t.o.v. oorspronkelijke beeldgrootte) een eind kan komen.

Reageer