Wetenschappelijk onderzoek: de zekerheid van een redelijkheidsbeoordeling

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Wetenschappelijk onderzoek: de zekerheid van een redelijkheidsbeoordeling

Hallo,
Dit is de eerste keer dat ik een vraag op een forum stel, dus hopelijk stel ik mijn vraag aan het juiste adres.

Ik ben momenteel bezig met een taalkundig onderzoek voor mijn scriptie. Ik heb mensen dialogen laten beoordelen op redelijkheid op een 7-puntsschaal. Vervolgens moest ik (ook op een 7-puntsschaal) vragen hoe zeker zij van hun antwoord waren. 
Nu moet ik over dit laatste een stuk schrijven, maar ik kan hier geen literatuur over vinden. Waarom vraag je de proefpersonen naar de zekerheid van hun antwoord?

Weet iemand hier toevallig iets over of kent iemand een artikel waarin deze methode ook gebruikt wordt?
Alvast bedankt!

Re: Wetenschappelijk onderzoek: de zekerheid van een redelijkheidsbeoordeling

Ik zie dat niemand antwoord geeft. Mag ik dan, als totale nitwit, een wilde gooi doen?
Ik denk dat je met het vragen naar zekerheid het antwoord een gewicht geeft.
 
Bijvoorbeeld:
Zelf vind ik mijn antwoord buitengewoon redelijk en geef het een 7 voor redelijkheid.
Maar als totale nitwit ben ik heel onzeker over mijn antwoord, stel een 1 (voor de moeite)
 
Straks komt er een ter zake kundige (moderator) met een veel beter onderbouwd antwoord.
Zijn verhaal scoort ook een 7 voor redelijkheid.
Maar zijn zekerheid scoort een 6 (hij is wetenschapper dus hij geeft zichzelf geen 7 want er is altijd enige aarzeling)
 
Ik denk dat je hem dan eerder gelooft dan mij. Zoiets als 7 x 1 = 7 van mij tegen 7 x 6 = 42 voor hem.
Ik hoop van enig nut te zijn geweest ... Succes met de scriptie!

Berichten: 12.262

Re: Wetenschappelijk onderzoek: de zekerheid van een redelijkheidsbeoordeling

Had eens een biologieleraar die toetsen gaf met antwoordopties ja/nee, en zeker/onzeker. Hoe de puntentelling prcies in elkaar stak weet ik niet meer, maar het was iets als goed+zeker = 4 punten, goed+onzeker = 3 punten, fout+onzeker = 1 punt en fout + zeker is 0 punten, waarna het geheel natuurlijk genormeerd werd naar een totaalcijfer van 0 tot 10.

Het geinige aan dit systeem is dat puur gokken je niets helpt, maar inzicht in wat je echt weet wel.

Of het met een enquete zin heeft is echter een andere kwestie. Bij zo'n toets waarbij er iets op het spel staat is het het overwegen waard om tactisch gebruik te maken van de 'zeker' optie. Bij een enquete heb je echter niets te verliezen en zou ik het allemaal maar als 'zeker' invullen om meer gewicht te krijgen in de uitslag.
Victory through technology

Re: Wetenschappelijk onderzoek: de zekerheid van een redelijkheidsbeoordeling

Benm schreef: Bij zo'n toets waarbij er iets op het spel staat is het het overwegen waard om tactisch gebruik te maken van de 'zeker' optie. Bij een enquete heb je echter niets te verliezen en zou ik het allemaal maar als 'zeker' invullen om meer gewicht te krijgen in de uitslag.
Klopt helemaal. Bij een enquete gaat het om mijn/jouw mening en die kunnen we niet belangrijk genoeg maken, dus dan zijn we vaak 100% zeker.
Bij een toets wil je zoveel mogelijk punten binnen halen.

Berichten: 2

Re: Wetenschappelijk onderzoek: de zekerheid van een redelijkheidsbeoordeling

Bedankt voor jullie antwoord!
Ik heb inderdaad gezegd dat het een manier is om de waarde te vergroten van het antwoord op de redelijkheidsvraag.
Uit de resultaten is ook gebleken dat bijna iedereen hetzelfde heeft ingevuld bij de zekerheid. Dus dat 'niets te verliezen' klopt ook wel! Betekent helaas dat ik weinig aan de antwoorden heb.
Groetjes

Reageer