[Raadsel] Piraten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

[Raadsel] Piraten

5 piraten, (Albetros, Big Mama, Crimson, Doodhoofd, Effenberg) vinden ergens in de Stille Zuidzee een schat van 101 goudstukken. Die willen ze gaan verdelen maar weten niet precies hoe. Wat doen ze nou?

Op alfabetische volgorde mogen ze omstebeurt een bod doen, dus eerst Albetros, dan Big Mama etcetera.

Als het bod een strikte meerderheid heeft (meer dan de helft van de stemmen dus!) dan wordt de schat verdeeld. Wordt het bod geweigerd dan wordt degene die het bod deed overboord geworpen en mag de volgende een bod doen voor de overgeblevenen.

Welk bod zal Albetros doen zodat hij zoveel mogelijk goudstukken voor hemzelf zal krijgen?

Aangenomen wordt dat:
  • de piraten zelfzuchtig zijn. ze willen zoveel mogelijk goudstukken voor zichzelf
  • de piraten liever blijven leven dan dat ze helemaal niets krijgen.
  • de piraten bloeddorstig zijn. als zij in de toekomst net zo veel goudstukken denken te krijgen als bij het huidige bod dan stemmen zij tegen. zodat de bieder overboord gegooid wordt.
  • de piraten rationeel zijn. zij stemmen voor een bod als zij denken in de toekomst zichzelf niet meer kunnen verbeteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: [Raadsel] Piraten

24
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: [Raadsel] Piraten

Kan je dat ook uitleggen?

Re: [Raadsel] Piraten

Hij biedt 1, en stemt dan op elek piraat tegen zodat die allemaal overboord gaan, en zo krijgt hij uiteindelijk 101 goudstukken....of begrijp ik het niet helemaal goed..?

Re: [Raadsel] Piraten

Dat denk ik niet, aangezien er nog 2 andere piraten moeten zijn die dan ook 1 stemmen, anders gaat albatros naar de haaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: [Raadsel] Piraten

Heeft ff geduurd.. Maargoed:

Stel alleen D en E blijven over, dan wordt D sowieso overboord gegooid omdat E altijd tegen zal stemmen.. Piraat D wilt dus niet in deze situatie belanden en zal altijd instemmen met het bod van C..

Als C dus een voorstel mag doen, dan zal hij alles zelf houden..

Piraat B moet 2 stemmen winnen (om een meerderheid te krijgen), en zal zowel piraat D en E 1 goudstuk geven... Hiermee gaan D en E allebei accoord omdat ze in t geval dat C een voorstel zou doen niets zouden krijgen..

Piraat A moet 2 man met zich mee krijgen, en zal piraat C 1 goudstuk geven (die zou niets krijgen in t geval dat B t voorstel zou doen), verder moet ofwel D ofwel E een beter bod dan 1 goudstuk krijgen...

Ter conclusie:

A houdt zelf 98 goudstukken

C krijgt 1 goudstuk

D of E krijgt 2 goudstukken

Leuk raadsel overigens..

Dit verhaal wordt nog veel interessanter op t moment dat je ervan uit gaat dat de piraten onderling deals kunnen sluiten (en eerlijk zijn), maar om dit uit te rekenen ben je wel ff bezig... Daar ga ik me dan ook niet aan wagen..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Raadsel] Piraten

Leuke oplossing, maar er is een probleem met de vraagstelling:
GrandmasterB schreef:
  • 3. de piraten bloeddorstig zijn. als zij in de toekomst net zo veel goudstukken denken te krijgen als bij het huidige bod dan stemmen zij tegen. zodat de bieder overboord gegooid wordt.
  • 4. de piraten rationeel zijn. zij stemmen voor een bod als zij denken in de toekomst zichzelf niet meer kunnen verbeteren.
Bij een bod waarbij een van de piraten een bepaalde hoeveelheid munten krijgt en als hij die hoeveelheid niet denkt te kunnen verbeteren in de toekomst, zal hij tegen stemmen volgens 3, en voor stemmen volgens 4. Dat is een tegenstrijdigheid.

En de regel
GrandmasterB schreef:
  • 1.de piraten liever blijven leven dan dat ze helemaal niets krijgen.
is ook raar. Moet dat niet iets zijn in de trand van de piraten blijven het liefst leven zodat ze eventueel genoegen nemen met niks (wat compleet het tegenovergestelde is!)?

Hoe dan ook, een raar geformuleerd puzzeltje... :shock:

Door de tegenstrijdigheid uit te buiten, zouden D en E kunnen proberen (erop kunnen rekenen?) dat B hun meer geld geeft dan A want dat is in hun aller voordeel t.o.v. het plan A. Maar gezien de onduidelijke aannames kun je dat nou ook weer niet oplossen....

Met dank aan mijn vrouw voor het aanwijzen van de tegenstrijdigheid. ;)

Re: [Raadsel] Piraten

Leuk raadseltje...

alleen staat er volgens mij een klein foutje in de vraagstelling...

er is geen meerderheid van stemmen nodig maar: 50% of meer....

Kijk maar naar de situatie als D en E nog over zijn:

D stemt voor zijn eigen voorstel, E tegen...toch wordt hij over boord gemikt...

Groeten Alcyoneus

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [Raadsel] Piraten

leuk raadsel

waar vind je er zo'n? (ik ken wel een paar sites maar dat zijn vooral flauwe raadsels)
"alle waarheid is simpel, is dat geen dubbele leugen?"



Nietzsche

Re: [Raadsel] Piraten

hier vindt ge echt een heleboel toffe raadsels

http://www.fmf.nl/~harmen/raadsels.html

Reageer