Dag of dagen?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Dag of dagen?

Wat ik mij afvroeg: moet je nu anderhalve, twee en halve, drie en halve (hetgeen meteen nog een vraag oproept: hoe schrijf je ``drie en halve``: los af aan elkaar?) dag of dagen zeggen?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Dag of dagen?

Google is your friend. Je komt dan onder andere op deze site. Deze zegt dat je dag zegt, maar daarna het onderwerp in zowel enkelvoud als meervoud mag zetten. De site beantwoordt ook je tweede vraag: twee en een halve, niet aan elkaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Dag of dagen?

Genootschap Onze Taal meldt:
 
 
Zowel tweeënhalf als twee en een half is juist. 

Een getal dat op half eindigt (behalve anderhalf), kan altijd op twee manieren in letters geschreven worden:
  • met enhalf erachter, zonder spaties: tweeënhalf, drieënhalf, vierenhalf, achtenhalf, twaalfenhalf, zeventigenhalf;
  • met en een half, in losse woorden: twee en een half, drie en een half, vier en een half, acht en een half, twaalf en een half, zeventig en een half.
Er is geen speciale voorkeur voor een van de vormen, maar in de praktijk bestaat er bij hogere getallen een voorkeur voor de versie met en een half. Dat heeft er onder meer mee te maken dat tweeënzestig en een half iets beter leesbaar is dan tweeënzestigenhalf.
 
 
Lees verder hier.
 
Volgens de Taaladviesdienst:
 
 
De juiste spelling is <i>twee en een half uur</i> of, als het lidwoord ontbreekt, <i>tweeënhalf</i>.
 
 
Lees verder hier.
 
Dan: met betrekking tot enkelvoud of meervoud schrijft de Taaladviesdienst:
 
 
Een groot aantal hoeveelheidsaanduidende zelfstandige naamwoorden staat na een hoofdtelwoord normaal gezien altijd in het enkelvoud: <i>0 jaar</i>; <i>2 uur</i>; <i>3 kwartier</i>; <i>5 kilogram</i>; <i>100 meter</i>; <i>25 procent</i>. Deze woorden staan ook na decimale getallen in het enkelvoud, ongeacht welk decimaal getal er precies aan voorafgaat: <i>0,1 jaar</i>; <i>1,12 uur</i>; <i>1,1 kilogram</i>; <i>376,1 meter</i>; <i>0,2 procent</i>.
 
 
Zie hier.
 
Dus is het 'dag'.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Dag of dagen?

Duidelijker kan haast niet!
Bedankt.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer