Geen fruitvliegjes in de supermarkt?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 206

Geen fruitvliegjes in de supermarkt?

Ik vraag me altijd al af hoe het kan dat je nooit een fruitvliegje aantreft in de supermarkt bij de fruitafdeling. Kan dit komen door de pesticiden of andere stof die aanwezig is op het fruit? 
 

Berichten: 32

Re: Geen fruitvliegjes in de supermarkt?

Fruitvliegen komen naar rottende vruchten. In de winkel zijn de vruchten vaak nog niet rijp, laat staan rot

Berichten: 772

Re: Geen fruitvliegjes in de supermarkt?

Daarenboven bevat fruit heus niet zoveel pesticiden hoor. Het gebruik van pesticides is heden ten dage sterk gereduceerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Geen fruitvliegjes in de supermarkt?

En bij supermarkten zijn vaak blauwe lampen welke veel vliegen aantrekken en dan vastplakken. kijk maar eens goed rond.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 206

Re: Geen fruitvliegjes in de supermarkt?

NW_ schreef: Daarenboven bevat fruit heus niet zoveel pesticiden hoor. Het gebruik van pesticides is heden ten dage sterk gereduceerd.
 
Hoe weet jij dat nou?  :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Geen fruitvliegjes in de supermarkt?

NW_ heeft wel gelijk. voor veel pesticides zijn maximale residu normen opgesteld die op het fruit mogen zitten. De hoogtes zijn wel afhankelijk per vruchtsoort (ivm consumptie gebruiken, een appel kan je eten met schil, een sinaasappel niet zo snel).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Geen fruitvliegjes in de supermarkt?

Fruitvliegen komen naar rottende vruchten. In de winkel zijn de vruchten vaak nog niet rijp, laat staan rot
Dat inderdaad, fruitvliegen kunnen niet zoveel met het net-niet of net-wel rijpe fruit dat algemeen verkocht wordt. Wellicht nemen supermarkten ook wel extra maatregelen, maar in combinatie met de gereguleerde binnentemperatuur en dergelijke is weinig succes van deze beestjes te verwachten.
Victory through technology

Reageer