vetten en koolhydraten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 651

vetten en koolhydraten

Waarom zetten dieren en mensen een te veel aan koolhydraten om in vetten? Dat kost toch alleen maar energie, immers vetten hebben een tweemaal hogere joule dan suikers dus die energie moet ergens vandaan komen om dat vet in elkaar te knutselen. Of worden overtollige koolhydraten omgezet in vet omdat vet een grotere dichtheid heeft zodat het beter opgeslagen kan worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: vetten en koolhydraten

Het menselijk lichaam kan slechts een zeer beperkte hoeveelheid koolhydraten in de vorm van glycogeen opslaan in de spieren en lever. Echter vetcellen hebben tot dusver geen gevonden maximum grote. Het menselijk lichaam kan praktisch onbeperkte hoeveelheid vet opslaan (met tot dusver Jon Brower Minnoch als koploper met geschat 635kg volgens wiki). Hierdoor is vet de meest gunstigste opslagmedium, ook al kost de conversie van koolhydraat naar vet wat energie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 651

Re: vetten en koolhydraten

Laat nou net die zware man geen vet opslaan maar extracellulair vocht:
 
" Minnoch werd gediagnosticeerd met massief gegeneraliseerd oedeem, een aandoening waarbij er zich in het ​​lichaam overtollige extracellulaire vloeistof ophoopt. Bij zijn opname in het ziekenhuis werd geschat door de endocrinoloog dr. Robert Schwartz, dat meer dan 408 kilogram van zijn totale lichaamsgewicht uit extracellulair vocht bestond.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: vetten en koolhydraten

Manuel Uribe pakken we deze :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer