Waarom kan men niet met een vloeiende beweging om zich heen kijken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 56

Waarom kan men niet met een vloeiende beweging om zich heen kijken?

Vreemd geformuleerd misschien maar ik bedoel dit volgende.

Als ik recht vooruit kijk en mijn hoofd draai springen mijn ogen van punt naar punt. Ik kan mijn ogen ten opzichte van mijn hoofd niet stil houden.

Hoe kan dat?


Berichten: 247

Re: Waarom kan men niet met een vloeiende beweging om zich heen kijken?

Stel je kijkt op een "vast punt" voor je en je beweegt je hoofd naar links. Dan zullen je ogen meedraaien rechts als je op dat punt blijft focussen. 

Het is natuurlijk heel lastig om je ogen perfect te laten meedraaien met je hoofd. Dus terwijl je je hoofd draait je ogen perfect "recht naar voren" te laten kijken. Je zult namelijk telkens een nieuw "recht naar voren" referentiepunt moeten hebben. 

Of bedoel je heel iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waarom kan men niet met een vloeiende beweging om zich heen kijken?

Dat gebeurt reflexmatig en zoals je wellicht weet vinden reflexen plaats onafhankelijk van je wil (een kniepeesreflex bijvoorbeeld hou je ook niet tegen omdat je wilt dat deze niet plaatsvindt).

De desbetreffende reflex is de zogenaamde vestibulo-oculaire reflex; door beweging van het hoofd, beweegt de vloeistof in je evenwichtorganen waardoor je weet hoe je hoofd zich verhoudt tot de rest van de wereld (zwaartekracht die altijd neerwaarts is). Het evenwichtsorgaan geeft via de vestibulaire kernen een seintje naar de kernen van de nervus oculomotorius, nervus abducens en nervus trochlearis die de oogspieren aansturen. Het doel van deze reflex is dat je altijd een scherp beeld behoudt (zoveel mogelijk licht op de fovea van je retina).

Evolutionair gezien is dat een handige reflex, want in gevechtssituaties of vluchtsituaties ben je toch in staat je vijand of de bedreiging in 'het vizier' te houden terwijl je al koprollend, vallend en draaiend probeert te ontkomen ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Waarom kan men niet met een vloeiende beweging om zich heen kijken?



Het lichaam kan het dus wel.
Het lukt beter als je een punt volgt.

Berichten: 56

Re: Waarom kan men niet met een vloeiende beweging om zich heen kijken?

kwasie schreef:
Het lichaam kan het dus wel.
Het lukt beter als je een punt volgt.
Precies wat ik bedoel haha!
Gaaf filmpje.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waarom kan men niet met een vloeiende beweging om zich heen kijken?



Het lichaam kan het dus wel.

Het lukt beter als je een punt volgt.
Dit is niet correct, althans, niet de uitgangssituatie die in de OP wordt beschreven. Het ging initieel om de vraag hoe het kan dat 'als het hoofd beweegt' je de ogen niet vloeiend kan laten bewegen. Die uitleg heb ik verstrekt. Bij het louter volgen van een object 'als je hoofd stilstaat', kunnen je ogen inderdaad vloeiend bewegen want deze pathway loopt niet via het evenwichtsorgaan maar via je visuele cortex die voor 'de vloeiende oogvolbewegingen' zorgt. In de eerste situatie gaat de pathway via je hersenstam (zoals gezegd de vestibulaire kernen) die voor de 'saccadische oogvolgbewegingen' zorgt.

De uitgangssituaties zijn niet hetzelfde en navenant de betrokken zenuwbanen cq pathways ook niet, zodat je deze niet met elkaar mag vergelijken, mits je wetenschappelijk zuiver wilt discussieren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer