Gaschromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Gaschromatografie

Halo,
 
Ik moet nagaan hoe gaschromatografie toegepast kan worden bij het onderzoeken van cocaine in aardolie. 
 
Meettechniek: GC
 
Keuze meettechniek verklaren
Principe uitleggen
Mobiele fase kiezen.
Interne/externe standaard
 
Keuze standaard verklaren
Principe uitleggen
Oplosmiddel kiezen (bij externe standaard)
 
Dit zijn de vragen die ik moet beantwoorden. 
 
Kan iemand mij helpen? 

Berichten: 247

Re: Gaschromatografie

Eerlijk gezegd kun je veel van deze vragen met behulp van informatie die (vrij) beschikbaar is beantwoorden. Het principe van GC: https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_chromatography 

Daarnaast zou je wanneer je jezelf het principe eigen hebt gemaakt, prima de andere vragen kunnen beantwoorden. Deze vragen staan allemaal in verband met de methode/het principe van GC. 

Kortom, je zult toch echt zelf de literatuur in moeten. Het ontwerp van een analysemethode is namelijk denk ik niet iets wat iemand hier voor jouw uit zijn mouw schudt. 

Heb je een specifiek probleem of aspect waar je tegen aan loopt?

Berichten: 4

Re: Gaschromatografie

Timmoty schreef: Eerlijk gezegd kun je veel van deze vragen met behulp van informatie die (vrij) beschikbaar is beantwoorden. Het principe van GC: https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_chromatography 

Daarnaast zou je wanneer je jezelf het principe eigen hebt gemaakt, prima de andere vragen kunnen beantwoorden. Deze vragen staan allemaal in verband met de methode/het principe van GC. 

Kortom, je zult toch echt zelf de literatuur in moeten. Het ontwerp van een analysemethode is namelijk denk ik niet iets wat iemand hier voor jouw uit zijn mouw schudt. 

Heb je een specifiek probleem of aspect waar je tegen aan loopt?
Bedankt voor uw reactie!

 
Ik zit nog met iets. Ik moet een scheidingsmethode toepassen bij dit onderwerp. Mijn tutor heeft geadviseerd om te werken met extractie. Tijdens het extraheren komt er toch niet direct cocaine uit? 

Volgt niet eerst vloeistof extractie- dan filtratie en dan indampen? 

Berichten: 772

Re: Gaschromatografie

Extractie van cocaine uit wat, (afval)water? Kortom, wees een beetje concreter omtrent wat nu precies het doel is van je opdracht.

Berichten: 4

Re: Gaschromatografie

NW_ schreef: Extractie van cocaine uit wat, (afval)water? Kortom, wees een beetje concreter omtrent wat nu precies het doel is van je opdracht.
Smokkelaars gebruiken aardolie als middel om cocaine te smokkelen. 

Allereerst moet er gewerkt worden aan een monstervoorbewerking. 
Hierbij moeten wij gebruik maken van de scheidingsmethode extractie. 
 

 

Berichten: 247

Re: Gaschromatografie

Je wil dus de cocaïne uit aardolie halen als ik het goed begrijp. Ik zou mezelf de vraag stellen hoe krijg ik cocaïne uit een zeer apolaire omgeving krijgen.
 
Cocaïne heeft een amine en die hebben normaal een pKa rond 10. Drugbank.ca/chemicalize.org laten mij zien dat deze in dit specifieke geval een (berekende) pKa heeft van 8,85. Maak ik de pH heel laag, wat doet dit dan met de cocaïne? Wat doet dit met de Log D? Hoe zou je dan kunnen extraheren? Wat is zonder lading de log P? 

Allemaal vragen die je jezelf moet stellen. 

Berichten: 4

Re: Gaschromatografie

Timmoty schreef: Je wil dus de cocaïne uit aardolie halen als ik het goed begrijp. Ik zou mezelf de vraag stellen hoe krijg ik cocaïne uit een zeer apolaire omgeving krijgen.
 
Cocaïne heeft een amine en die hebben normaal een pKa rond 10. Drugbank.ca/chemicalize.org laten mij zien dat deze in dit specifieke geval een (berekende) pKa heeft van 8,85. Maak ik de pH heel laag, wat doet dit dan met de cocaïne? Wat doet dit met de Log D? Hoe zou je dan kunnen extraheren? Wat is zonder lading de log P? 

Allemaal vragen die je jezelf moet stellen. 
Bedankt voor uw reactie!

Reageer