Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

Hallo,

Ik volg mlo eerste jaar en heb een vraagje: Bij de geleiding van stroom door een metaal kan ik me de werking wel voorstellen. Maar bij een zoutoplossing niet. Het bevat vrij bewegende ionen en daardoor geleid het stroom. Maar wat gebeurt er eigenlijk? Trekken de positieve geladen ionen de elektronen aan geven die door aan de andere positieve ionen? Zo ja, kan een oplossing met alleen negatieve ionen dan ook het zelfde doen, aangezien ze negatief geladen zijn denk ik van niet.

Kan iemand met meer verstand mij helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

Zou je de geleiding van stroom door een metaal dan eens kunnen beschrijven hoe het volgens jou werkt? Dan is het gemakkelijker uitleggen hoe het bij andere materialen werkt.

Berichten: 36

Re: Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

Zou je de geleiding van stroom door een metaal dan eens kunnen beschrijven hoe het volgens jou werkt? Dan is het gemakkelijker uitleggen hoe het bij andere materialen werkt.

Een metaal in de vaste fase heeft een ionrooster met vrij bewegende elektronen tussen de ionen, ze bewegen niet 1 bepaalde richting op. Bij een spanningsverschil bewegen de elektronen 1 richting op: van de - naar de plus.

Maar nu vraag ik me af hoe de geleiding in de vloeibare fase is :o. Zou het niet op de zelfde manier gaan, maar dat nu de ionen ook kriskras door elkaar bewegen en bij een spanningsverschil alleen de elektronen 1 richting op gaan bewegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

Als je onder ionen vrijbewegende metaalatomen bedoelt in vloeibaar metaal, nee. Als die atomen gaan bewegen bewegen die "vrije" elektronen mee. 
 
maar in een zoutoplossing werkt dat anders, daarin zitten duidelijk positief of negatief geladen deeltjes (bijv Cu2+ en Cl-) , die gaan bewegen richting de tegengesteld geladen elektrode (bijv Cu2+ naar de negatieve elektrode)
Daar aangekomen nemen die ionen twee elektronen op, en ontstaat er een laagje kopermetaal op die negatieve elektrode.
 
In dezelfde oplossing verplaatsen de negatief geladen chloride-ionen zich naar de positieve elektrode, staan daar elektronen af. Hierbij ontstaat chloorgas. 
 
En zo stroomt er dus lading (de elektrisch geladen ionen) door die vloeistof, en doordat bij de elektroden elektronen afgestaan of opgenomen worden stroomt er ook lading (elektronen in de geleiders) buitenom de vloeistof. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

Jan van de Velde schreef: ..en doordat bij de elektroden elektronen afgestaan of opgenomen worden stroomt er ook lading (elektronen in de geleiders) buitenom de vloeistof. 
Oke, ik snap nu de geleiding bij een zoutoplossing. Hoe gaat de geleiding bij een vloeibare metaal dan? Worden de ''vrije'' elektronen die mee bewegen dan constant (zolang er spanningsverschil is) afgeduwd en weer opgevuld en zo de elektrische stroom plaats vindt? Of ga ik te ver met verbeelden..? XD

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

dat gaat net zo als in een vast metaal, geen wezenlijk verschil.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

Een voorbeeld van gebruik van vloeibaar metaal als elektrische geleider is de kwikschakelaar. Werd b.v. toegepast in de bekende ronde Honeywell kamerthermostaten.

Berichten: 36

Re: Waarom geleidt een zoutoplossing wel stroom?

dat gaat net zo als in een vast metaal, geen wezenlijk verschil.

Oké, bedankt!
Een voorbeeld van gebruik van vloeibaar metaal als elektrische geleider is de kwikschakelaar. Werd b.v. toegepast in de bekende ronde Honeywell kamerthermostaten.

Bedankt voor de voorbeeld, die ga ik even opzoeken!

Reageer