driehoeken?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 92

Re: driehoeken?

En aangezien limn[pijltje] :roll: Sn = 60*((1/4)0)/(1-(1/4)) = 80 kun je stellen dat "alle" driehoeken bij elkaar een totale oppervlakte van 80 hebben.


Dus de totale opp. van alle driehoeken die met de top van de driehoek naar beneden zijn gericht, is 80 cm2.

Uhmm... ik snap dat laatste formule niet hoe je aan die 80 cm2 komt.

Moet dat niet 15*((1/4)0)/(1-(1/4)) zijn aangezien de oppervlakte van driehoek DEF 15 cm2 is?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: driehoeken?

Dus de totale opp. van alle driehoeken die met de top van de driehoek naar beneden zijn gericht, is 80 cm2.
Ehm nee, de oppervlaktes Ui die je optelt slaan zowel op driehoeken met de punt naar beneden als met de punt naar boven . De even i's zijn met de punt naar beneden, de oneven i's zijn met de punt naarboven, waarbij U1 de eerste is, namelijk 60, van driehoek van ABC.
Uhmm... ik snap dat laatste formule niet hoe je aan die 80 cm2 komt.

Moet dat niet 15*((1/4)0)/(1-(1/4)) zijn aangezien de oppervlakte van driehoek DEF 15 cm2 is?
Als je ABC niet meetelt en pas vanaf DEF begint te tellen, dan inderdaad ja. De totale oppervlakte is dan 20 i.p.v. 80 (wat ook logisch is omdat je de eerste, ABC, die een oppervlakte van 60 had, weglaat).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: driehoeken?

Oh wacht... sorry, niet goed gelezen, ik zie nu pas dit:
de 1e n-driehoeken die een gelijke positie innemen als ?DEF en niet als ?ABC. Ofwel met de top van de driehoek naar onder gericht.
Ja inderdaad, dan begin je te tellen vanaf U2=15 en met een factor van 1/16 i.p.v. 1/4, want je neemt nu steeds 2 stappen voordat je weer een driehoek hebt met de punt naar onder.

Dus Sn wordt dan 15*((1/16)0-(1/16)n)/(1-(1/16)) = 15*(1-(1/16)n)/(1-(1/16))

En limn[pijltje] :roll: Sn = 16.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 92

Re: driehoeken?

Rogier schreef:Oh wacht... sorry, niet goed gelezen, ik zie nu pas dit:
de 1e n-driehoeken die een gelijke positie innemen als ?DEF en niet als ?ABC. Ofwel met de top van de driehoek naar onder gericht.
Ja inderdaad, dan begin je te tellen vanaf U2=15 en met een factor van 1/16 i.p.v. 1/4, want je neemt nu steeds 2 stappen voordat je weer een driehoek hebt met de punt naar onder.

Dus Sn wordt dan 15*((1/16)0-(1/16)n)/(1-(1/16)) = 15*(1-(1/16)n)/(1-(1/16))

En limn[pijltje] :roll: Sn = 16.
Geeft niet, ik lees wel vaker niet goed :P

Jeah, dat bedoelde ik.

Is toch wel heel raar dat de totale opp. van alle driehoeken met de top naar onder maar 16 cm2. Terwijl dat driehoek DEF al 15 cm2 heeft. Haha.. dat wil dus zeggen dat alle overige driehoeken totaal 1 cm2 wat ook nog klopt :wink:

Wat zou trouwens de formule zijn van alle driehoeken met de top naar boven gericht, met zelfde positie als driehoek ABC?

Reageer