Artikel geschreven:over evolutie sex. geardheden en sex. gedrag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Artikel geschreven:over evolutie sex. geardheden en sex. gedrag

Ik heb een artikel geschreven met de titel. Evolution, Identity, Orientations and sexual behaviour in the evolution en is hier te vinden:
https://www.academia.edu/28004842/Evolution_Identity_Orientations_and_sexual_behaviour_in_the_evolution. (12 Blz. in PDF).
Ik hou mij bezig met interdisciplinair onderzoek naar homosexuele jongens.
 
Ik heb afgezien van het beschrijven van de biologische oorzaken van trans-identiteit en bi- en homosexualiteit omdat dat geen zin heeft en ben het dus eens met de bioloog Peter Vermij die hierover in 2015 ook een artikel in Skepsis geschreven heeft. Zie ook de conclusie aan het einde van het arikel.
Voor mij als niet-bioloog was het geen gemakkelijke klus, het is echter de opmaat tot een artikelenreeks.
Waar ik van opkeek was dat de "Sissy-boy" (en dus ook de "Tom-boy") in de DSM als "mental disorder" wordt opgevoerd en dat anno 2016! Ik geloof dat dfe Sissy-boy van de natuur wat meer vrouwelijke hormonen heeft gekregen en vica versa voor de Tom-boy. Deze psychiatrische diagnose voor een natuurlijke gegevenheid staat mij nu werkelijk totaal niet aan. Ik zou zeggen weg ermee uit de DSM.....
 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Artikel geschreven:over evolutie sex. geardheden en sex. gedrag

Wat wil je met deze post bewerkstelligen?
Een aantal algemene opmerkingen. directe quotes van wikipedia krijg ik een nare smaak van in m'n mond. Verder rammelt je Engels aan alle kanten.
Begin bij de titel 'the evolution' is geen correct engels, Evolutie van wat? Verder heb je het in de titel over evolution, ..., ..., of the evoltion. Dus de evolutie van evolutie. Dit is of een erg hoog meta gehalte of slordigheidjes.
 
Ook de algehele opbouw van het artikel is erg abnormaal. Een OCAR of ABDCE schrijfstijl volgen is vaak het beste, dit is afhankelijk van je doelgroep en de ruimte die je hebt. Kijk anders een in het boek 'how to write papers that get cited and proposals that get funded' van Joshua Schimel. 
 
Al in je introductie begin je met een aantal claims, '1.2 bilion years ago'. Deze dienen allemaal een bron vermelding te hebben.
Ook je elke bronvermelding dien je via een duidelijk systeem weer te geven, bijvoorbeeld APA stijl.
Als laatste gebruik je een onduidelijke paragraaf opdeling.
 
Zoals ik in het begin al zei, je bedoeling van dit paper vraag ik me ten zeerste af. Verder aangezien je zelf al zegt geen bioloog te zijn, waarom schrijf je dit? Waarom zouden we jou mening als belangrijk moeten ervaren? Ik wil je hiermee niet aanvallen, maar slechts een kritisch oog schenken zoals gebruikelijk in de wetenschap.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Artikel geschreven:over evolutie sex. geardheden en sex. gedrag

Adrianpascal schreef: ...
Waar ik van opkeek was dat de "Sissy-boy" (en dus ook de "Tom-boy") in de DSM als "mental disorder" wordt opgevoerd en dat anno 2016! Ik geloof dat dfe Sissy-boy van de natuur wat meer vrouwelijke hormonen heeft gekregen en vica versa voor de Tom-boy. Deze psychiatrische diagnose voor een natuurlijke gegevenheid staat mij nu werkelijk totaal niet aan. Ik zou zeggen weg ermee uit de DSM.....
 
 
Ik vermoed dat je het hier hebt over genderidentiteitsstoornissen, zoals je dat beschrijft in je paper? Dan is het toch van belang om jouw besluit erover niet meer te baseren op de DSM IV, zoals je dat nu doet, maar wel op de DSM 5. Die laatste is de nieuwste versie met aanpassingen. In de DSM 5 wordt niet meer gesproken over genderidentiteitsstoornis, maar wel over genderdysforie. En nog belangrijker is het criterium dat eraan toegevoegd is: er kan enkel sprake zijn over genderdysforie als de betrokken persoon daar ook duidelijk psychisch onder lijdt:
 
 
... Belangrijk is dat gender-nonconformiteit op zichzelf geen psychische stoornis is. Het bepalende element van genderdysforie is dat de betrokkene er klinisch significant onder lijdt. ...
Uit: http://www.dsm-5-nl.org/documenten/dsm_whitepaper_11_genderdysforie.pdf
 
Maar bovenstaande (enkel als je er duidelijk onder lijdt) lijkt enkel te gelden voor adolescenten en volwassenen, niet voor kinderen. Nu, er is alvast veel discussie, ook binnen de wereld van de psychiatrie, of dit gezien dient te worden als een mentale stoornis of niet. Dus je bent vast niet de enige die er kritiek op heeft.
 
Verder ga ik akkoord met wat Wouter stelt: wat wil je precies met deze post bereiken? Wil je dat we deze kritisch reviewen zoals dit nu gebeurt, of heb je een andere doelstelling ermee? 
En wat betreft de opbouw ervan: als je er een wetenschappelijk artikel van wil maken, dan is het belangeijk de regels te volgen over hoe je zo'n artikel schrijft. Wouter haalt daarbij al enkele belangrijke punten aan.
 
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Artikel geschreven:over evolutie sex. geardheden en sex. gedrag

Ik merk trouwens dat ik de link van Bartlet niet kan openen, ik krijg steeds een foutmelding.
 
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Artikel geschreven:over evolutie sex. geardheden en sex. gedrag

De keuze om een bepaalde psychische gesteldheid wel of niet een stoornis te noemen is in belangrijke mate politiek en/of ideologisch bepaald. Objectief wetenschappelijk kan je niet bepalen hoe de ideale mens eruit hoort te zien, en dus ook niet wat wel of niet een stoornis is. Ik zie niet hoe je dat zuiver wetenschappelijk kunt oplossen.

Reageer