veel ademen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

veel ademen

Ik ben gisteren met een vriendin een paar kilometer gaan lopen (wat voor mij zeer veel is) Na een half uurtje lopen kwamen we op onze bestemming toe (een park hier ergens in de buurt). Toen we daar aankwamen had ik het gevoel dat mijn mond te klein was om genoeg lucht te kunnen doorsturen, ik zat te puffen en ademen dat het niet normaal was. Mijn vriendin daarentegen kon zonder problemen blijven door haar neus ademen. Hoe komt dit?

Is het omdat ik meer spieren heb en meer weeg dus ook meer energie nodig heb en zuurstof? of heeft dit allemaal met conditie te maken?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 590

Re: veel ademen

Dit heeft allemaal met conditie te maken, lichaamsgewicht speelt ook een rol, je moet immers meer vet verslepen. Maar als je een goede condite hebt hoeft extra gewicht niet zo'n probleem te zijn.

Zelf ben ik niet dik (laat ik zeggen, atletisch) en heb een goede conditie, als ik met een rugzak van 20 kilo loop kost me dat maar een klein beetje meer moeite dan wanneer ik dat niet heb.

Kortom, het gaat om de verhouding tussen conditie en te leveren prestatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: veel ademen

En de ademhalingstechniek bv.hyperventileren of verkrampt lopen (inhiberen van beweging teveel bewust zijn van jezelf) spelen natuurlijk ook een rol.

P.S.: met een rugzak van 20kg lopen is afzien hoor. Heb dat moeten doen in de GR van Corsica (in de bergen). Stikkapot thuisgekomen maar wel zalige vakantie.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: veel ademen

maar in het begin ging ademen nog gemakkelijk, na een vijtal minuten moest ik via mijn mond ademen. Maar de laatste vijf minuten was het echt naar lucht happen. Het was bijna zo snel ademen als ik maar kon. Misschien was ik aan het hyperventileren of zo. (zou mij wel verbazen)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: veel ademen

Kon je nog praten?

Regel is toch via neus inademen(4 tellen)-mond uitademen(6 tellen)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: veel ademen

Het begint hier veel op een persoonlijke kwestie te lijken, maar ik kan nog wel snel enkele zinnen zeggen tussen al het ademen door.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: veel ademen

Dat is geen persoonlijke kwestie; het is een trucje van topsporters om hun conditie op te bouwen.

Een goed looptempo is een tempo waarbij je nog met elkaar kunt communiceren. Kan je niet meer spreken of met veel moeite dan betekent dat je "in't rood gaat"
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: veel ademen

Ik ben gisteren met een vriendin een paar kilometer gaan lopen
Bedoel je echt lopen, of rennen?

Als jezelf weinig sport heeft je lichaam weinig zuurstof nodig.

En als je lichaam weinig zuurstof nodig heeft maakt het niet zoveel rode bloedcellen.

Dus als je dan een keer wel veel zuurstof nodig hebt, heb je niet genoeg rode bloedcellen om het zuurstof bij al je cellen te krijgen.

Nu zit er in je lichaam een zuurstofsensor en als die merkt dat er te weinig zuurstof in je bloed zit dan wordt er EPO aangemaakt.

Dit EPO stimuleerd rode bloedcel aanmaak.

Hierop is ook hoogte traing gebaseerd, met weinig zuurstof in de lucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: veel ademen

het was joggen dat we deden.

Maar Napoleon, wat precies versta je onder communiceren? ik kan bijna altijd enkele zinnen zeggen, maar een echt gesprek lukt niet.

Dus als ik het goed begrijp hangt je conditie af van de hoeveelheid rode bloedcellen?

In dat geval zal iemand die bijvoorbeeld in Tibet leeft hier een goede conditie hebben.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: veel ademen

Je spieren en het gewicht dat je mee moet dragen zijn ook belangrijk voor je conditie.

In jouw geval lijkt me het zuurstof transport toch de beperkende factor.

Iemand die in Tibet leeft zal gemiddeld een heel stuk meer rode bloedcellen hebben dan iemand in Nederland.

Stukje over EPO:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Epo

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: veel ademen

made in flanders schreef:het was joggen dat we deden.

Maar Napoleon, wat precies versta je onder communiceren? ik kan bijna altijd enkele zinnen zeggen, maar een echt gesprek lukt niet.

Dus als ik het goed begrijp hangt je conditie af van de hoeveelheid rode bloedcellen?

In dat geval zal iemand die bijvoorbeeld in Tibet leeft hier een goede conditie hebben.
Communiceren, om het op z'n vlaams te zeggen; ge moet nog nen goeien babbel kunnen doen met elkaar.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: veel ademen

Maar je zou dus moeten kunnen blijven praten met elkaar, enkele minuten lang dus.

En niet zoals ik doe snel een paar zinnen eruit persen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: veel ademen

Dan loop je te snel..en is het logisch dat je buiten adem geraakt of problemen krijgt met je ademhaling. (je loopt boven je hartslag)

Een goed tempo om de conditie op te bouwen is dus een tempo voor een gezellige babbel.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: veel ademen

Ik heb me sinds kinds af aan, aangeleerd om bij hogere tempo's met fietsen, constant door de neus te ademen. Wanneer ik nijg te hijgen, houd ik me in, en blijf door de neus ademen. De frequentere ademhaling wordt dan gedempt, en het resulteert zich in minder hoeven te hijgen en langer vol kunnen houden (conditie). Zou dit dan ook door die extra aanmaak van rode bloedlichaampjes komen ?

Berichten: 39

Re: veel ademen

hoe slechter je conditie, hoe langer het na een inspanning duurt voor je hart weer rustig klopt, en je weer normaal kan ademen

Maar waarom isdat eigenlijk?omdat door je slechte conditie je lichaam niet van genoeg zuurstof kon worden voorzien en dat nu achteraf nogmaar even moet gebeuren???

Reageer