ontstaan bloedgroepen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 168

ontstaan bloedgroepen?

Heeft er iemand een idee over het ontstaan van bloedgroepen? U weet wel ABO enzo...

Is er gewoon sprake van variatie in de soort? Wat mij het meest logische lijkt...

En hoe zit het bij de dieren... is daar ook sprake van verschillende bloedgroepen per soort, lijkt mij ook logisch van wel..; maar is er daar reeds een systeem in te vinden?

greettzz
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: ontstaan bloedgroepen?

Net zoals bij mensen is er bij dieren ook verschil in bloedgroepen te vinden. Dit is net zoals de haar- en oogkleur een variatie binnen een soort.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 168

Re: ontstaan bloedgroepen?

Dat de variatie in de bloedgroepen volgens hetzelfde principe is als haar en oogkleur lijkt mij iets te simpel. Er zijn immers zeer veel meer verschillen in oog en haarkleur... En de bloedgroep is eenduidig genetisch vastgelegd, oogkleur en haarkleur iets minder lijkt me toch.

Iemand iets meer over het ontstaan?

Dat een verandering in bloedgroep geen invloed heeft op de fitness lijkt mij logisch. (een bloedtransfusie geeft geen evulotionaire druk en wordt nog niet lang gedaan).

Alhoewel een verschil in Rhesus factor volgens mij wel een invloed kan hebben op de fitness...

ik gooi maar een balletje op!!
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: ontstaan bloedgroepen?

Dat de variatie in de bloedgroepen volgens hetzelfde principe is als haar en oogkleur lijkt mij iets te simpel. Er zijn immers zeer veel meer verschillen in oog en haarkleur...
De AB0 en rhesus bloedgroepen zijn er maar 2 van de bijna 30 verschillende soorten bloedgroepen.
There are 27 other blood type systems that exist to describe the presence or absence of other antigens. Many are named after the patients in whom they were initially encountered. They exist alongside the ABO antigens, and hence one can be A Rh positive but in addition have Kell or Lewis positivity or negativity.

Diego positive blood is found only among East Asians and Native Americans.  

MNS systems gives blood types of M, N, and MN. It has use in tests of maternity or paternity.  

Duffy negative blood gives partial immunity to malaria, and is found within African populations.  

The Lutheran system describes a set of 21 antigens.  

Other systems include Colton, Kell, Kidd, Lewis, Landsteiner-Wiener, P, Yt or Cartwright, XG, Scianna, Dombrock, Chido/Rodgers, Kx, Gerbich, Cromer, Knops, Indian, Ok, Raph, and JMH.  

Duffy-type blood presents special problems for blood donation groups and recipients because it occurs in a relatively small segement of the African population, but can cause problems if the recipient isn't properly matched with Duffy-type blood. See Social significance below for more information.

These blood types systems are generally not significant for blood donations, but have applications in forensic science. A blood type mis-match is powerful evidence for the defence. The blood type systems are more or less independent. This allows for a detailed classification of blood. The most common blood type, considering all the systems, is held by only about 1 in 40. Thus a match across multiple systems can also be useful evidence for the prosecution.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type

Berichten: 18

Re: ontstaan bloedgroepen?

De specifieke bloedgroep van de mens is genetisch bepaald. Er bestaan 2 soorten antigenen en 2 soorten antilichamen die zich op je rode bloedcellen bevinden; De specifieke combinatie van die 2 bepalen welke bloedgroep ABO je hebt. Rhesusfactor zit heel wat ingewikkelder in elkaar waardoor je een veel grotere variatie hebt als enkel - en +
een bloedtransfusie geeft geen evulotionaire druk en wordt nog niet lang gedaan
Kan je me eens uitleggen wat je hiermee bedoelt? ik snap het niet zo goed :roll:

Berichten: 26

Re: ontstaan bloedgroepen?

oog- en haarkleur zijn ook genetisch vastgelegd

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: ontstaan bloedgroepen?

ik vrees dat je niet verder gaat geraken hoor Dimi, voor van die vragen heb je mensen nodig die er onderzoek naar doen en ik vrees dat het gehalte aan biologen redelijk laag is op het forum.

Persoonlijk ben ik wel benieuwd of er iemand kan antwoorden. Wel herinner ik mij nog een onderzoek naar bloed groepen en evolutionaire trekkings over de aarde. Ik zou het nog eens moeten opzoeken.

xd

http://anthro.palomar.edu/vary/vary_3.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: ontstaan bloedgroepen?

Blijkbaar zou het liggen aan bacteriën en virussen. Eigenlijk wel coole topics :roll:

nog niet veel gelezen maar heb wel een paar artiekels voor degene die willen

http://s58.yousendit.com/d.aspx?id=1RATZF0...512W85N02CLM7N7

=Evolution of the human ABO polymorphism by two complementary selective pressures.pdf

http://s55.yousendit.com/d.aspx?id=1F36RLR...OX2VA2I6IORMKSX

=Blood group polymorphisms molecular approach and biological significance.pdf

Ps: aangezien ik nog niet een webruimte of ftp server gevonden heb voor deze files moet ik you send it gebruiken, wat wil zeggen dat de files niet lang verkrijgbaar zullen zijn. Als je er niet meer aan kan mag je me altijd pm'en in ik stuur ze wel op.

greets

Berichten: 168

Re: ontstaan bloedgroepen?

Thnx Dino

De artikels worden momenteel geprint!! :roll:

een bloedtransfusie geeft geen evulotionaire druk en wordt nog niet lang gedaan

het % aantal mensen dat langer leeft dankzij een bloedtransfusie is verwaarloosbaar klein tov de volledige populatie. Ook uw bloedgroep verhoogt of verlaagt uw fitness niet.

Iindien je een als gevolg van een mutatie je type bloed verandert, heb je daar niet noodzakelijk nadelige gevolgen van.... geen selectiedruk...
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Reageer