Absorptie en emissie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Absorptie en emissie

Kikil12 schreef:
En dus recht voor de bundel met een colorimetri zie je dat een kleur ontbreekt in jet absorptiespectrum en onder de bundel de kleur die uitgezonden wordt naar alle kanten?

 
colorimetrie vindt voorzover mij bekend veelal juist plaats met monochroom licht
Op welke wijze de afname van de gemeten intensiteit plaatsvindt
- absorptie en re-emissie
- verstrooiing
- absorptie en omzetting in warmte
- ...
 
is eigenlijk van ondergeschikt van belang.
 
De afname van intensiteit is afhankelijk van de concentratie, en het verband tussen concentratie  en doorgelaten intensiteit stel je vast d.m.v. een ijklijn. Wat je monster met dat licht doet vergelijk je met die ijklijn. Colorimetrie is dus vooral een kwantitatieve bepaling
 
Absorptiespectra daarentegen worden vooral gebruikt om te zien wélke atomen of moleculen in een monster zitten. Elk soort deeltje vertoont zo zijn eigen karakteristiek absorptiespectrum. Een vooral kwalitatieve bepaling dus. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

colorimetrie vindt voorzover mij bekend veelal juist plaats met monochroom licht

Op welke wijze de afname van de gemeten intensiteit plaatsvindt

- absorptie en re-emissie

- verstrooiing

- absorptie en omzetting in warmte

- ...

 

is eigenlijk van ondergeschikt van belang.

 

De afname van intensiteit is afhankelijk van de concentratie, en het verband tussen concentratie  en doorgelaten intensiteit stel je vast d.m.v. een ijklijn. Wat je monster met dat licht doet vergelijk je met die ijklijn. Colorimetrie is dus vooral een kwantitatieve bepaling

 

Absorptiespectra daarentegen worden vooral gebruikt om te zien wélke atomen of moleculen in een monster zitten. Elk soort deeltje vertoont zo zijn eigen karakteristiek absorptiespectrum. Een vooral kwalitatieve bepaling dus. 
Maar war gebeurt er met het licht bij voorwerpen en elementen/atomen.

Bij voorwerpen wordt er geen licht door gelaten maar geabsorbeerd en een deel uitgestraalt en dar zie je dan als die kleur dat voorwerp.

Maar bij een atoom/element kan wel het licht er door heen en kan je absorptiespectrum maken, emissiespectrum en dus ook met coloritmetrie ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

colorimetrie vindt voorzover mij bekend veelal juist plaats met monochroom licht

Op welke wijze de afname van de gemeten intensiteit plaatsvindt

- absorptie en re-emissie

- verstrooiing

- absorptie en omzetting in warmte

- ...

 

is eigenlijk van ondergeschikt van belang.

 

De afname van intensiteit is afhankelijk van de concentratie, en het verband tussen concentratie  en doorgelaten intensiteit stel je vast d.m.v. een ijklijn. Wat je monster met dat licht doet vergelijk je met die ijklijn. Colorimetrie is dus vooral een kwantitatieve bepaling

 

Absorptiespectra daarentegen worden vooral gebruikt om te zien wélke atomen of moleculen in een monster zitten. Elk soort deeltje vertoont zo zijn eigen karakteristiek absorptiespectrum. Een vooral kwalitatieve bepaling dus. 
Als ionen in water een absorptie spectrum hebben waarin te zien is dat ze paars niet absorberen, waarom zijn dan die ionen paars?

Want dan wordt dus de rest wel geabsorbeerd.

Maar bij natrium was het jusi dat het gele licht op nam en uitzenden ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Absorptie en emissie

Kikil12 schreef: Als ionen in water een absorptie spectrum hebben waarin te zien is dat ze paars niet absorberen, waarom zijn dan die ionen paars?

Want dan wordt dus de rest wel geabsorbeerd.

 
Sorry, geen idee waar je het over hebt. Is dat een praktijkgeval? Zo ja, beschrijf dan aub volledig de gebruikte apparatuur en de oplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Sorry, geen idee waar je het over hebt. Is dat een praktijkgeval? Zo ja, beschrijf dan aub volledig de gebruikte apparatuur en de oplossing.
AfbeeldingAfbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
AfbeeldingAfbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je zou toch denken wat hij absorbeert, dat zend hij daarna uit en dan de emissie die je ziet is dan bij golflengte -+ 500 nm. Want emissie is toch wat je ziet als je tegen de ionen aan kijkt?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Sorry, geen idee waar je het over hebt. Is dat een praktijkgeval? Zo ja, beschrijf dan aub volledig de gebruikte apparatuur en de oplossing.
Mijn vraag is dus eigenkijk. Wat bepaalt de kleur die je ziet. De emissie dus wat hij absorbeert en dan uitzend door terug val naar grond toestand? Of dat het licht wordt geabsorbeerd en alleen uitzend van een kleur.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Absorptie en emissie

Kikil12 schreef:
Je zou toch denken wat hij absorbeert, dat zend hij daarna uit en dan de emissie die je ziet is dan bij golflengte -+ 500 nm. Want emissie is toch wat je ziet als je tegen de ionen aan kijkt?

 
 
 
 Google eens op de kleurencirkel en complementaire kleur. Een kleur licht en de complementaire kleur van dat licht zien wij als wit.
Als een kleur wordt geabsorbeerd dan zien we die stof als de complementaire kleur.
 
KMnO4 absorbeert in het groen gebied, ga dat na, en zien we daarom als de complementaire kleur paars.
 
En straling die wordt geabsorbeerd kan omgezet worden in straling met een langere golflengte die buiten het zichtbare gebied valt.
Dit komt dan weer omdat elektronen ook in stapjes kunnen terugvallen.

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

 

 

 Google eens op de kleurencirkel en complementaire kleur. Een kleur licht en de complementaire kleur van dat licht zien wij als wit.

Als een kleur wordt geabsorbeerd dan zien we die stof als de complementaire kleur.

 

KMnO4 absorbeert in het groen gebied, ga dat na, en zien we daarom als de complementaire kleur paars.

 

En straling die wordt geabsorbeerd kan omgezet worden in straling met een langere golflengte die buiten het zichtbare gebied valt.

Dit komt dan weer omdat elektronen ook in stapjes kunnen terugvallen.
Dus wat bepaalt de kleur? De kleur bij emissie die die uitzend of juist de kleur die niet wordt geabsorbeerd ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

 

 

 Google eens op de kleurencirkel en complementaire kleur. Een kleur licht en de complementaire kleur van dat licht zien wij als wit.

Als een kleur wordt geabsorbeerd dan zien we die stof als de complementaire kleur.

 

KMnO4 absorbeert in het groen gebied, ga dat na, en zien we daarom als de complementaire kleur paars.

 

En straling die wordt geabsorbeerd kan omgezet worden in straling met een langere golflengte die buiten het zichtbare gebied valt.

Dit komt dan weer omdat elektronen ook in stapjes kunnen terugvallen.
Afbeelding

Hier wordt de kleur bepaalt door wat hij uitzend na het absorberen en terug val naar grond toestand.

Maar wat je zei over de kleuren cirkel dan blijft iets geabsorbeerd en een kleur/kleuren zenden wel uit en dat bepaalt dan de kleur.

Hoezo dit verschil ?

Dat bij neon de kleur geel is omdat het bij terug val geel licht uit zend.

Maar bij bijvoorbeeld bij dat ion dat je zei dat daar wordt geabsorbeerd en de andere kleur uitgezonden en dat dat de kleur bepaalt ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Absorptie en emissie

De stof KMnO4 zendt geen licht uit. In een donkere kamer kun je deze stof niet zien. Als er wit licht op deze stof valt wordt licht in het groene deel van het spectrum geabsorbeerd en heeft voor ons oog deze stof de complementaire kleur van groen, paars dus.
 
Ik reageer hiermee op bericht 23, je gaat zo snel, ik heb bericht 24 nog niet gelezen.

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

De stof KMnO4 zendt geen licht uit. In een donkere kamer kun je deze stof niet zien. Als er wit licht op deze stof valt wordt licht in het groene deel van het spectrum geabsorbeerd en heeft voor ons oog deze stof de complementaire kleur van groen, paars dus.
Maar neon zend dus wel die kleur uit?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 203

Re: Absorptie en emissie

Het gaat erom welk kleur licht van het voorwerp (of atoom of ion) af komt en je dus waarneemt, dat kan via weerkaatsing zijn maar het voorwerp (of atoom of ion) kan ook licht uitstralen.

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Het gaat erom welk kleur licht van het voorwerp (of atoom of ion) af komt en je dus waarneemt, dat kan via weerkaatsing zijn maar het voorwerp (of atoom of ion) kan ook licht uitstralen.
Hoe kan je dan weten dat bij die opdr. 17 dat het daar gaat om absorberen van de kleuren en niet dat het gaat om dat die juist uitzend

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De stof KMnO4 zendt geen licht uit. In een donkere kamer kun je deze stof niet zien. Als er wit licht op deze stof valt wordt licht in het groene deel van het spectrum geabsorbeerd en heeft voor ons oog deze stof de complementaire kleur van groen, paars dus.

 

Ik reageer hiermee op bericht 23, je gaat zo snel, ik heb bericht 24 nog niet gelezen.
Okee ik wacht!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Maar neon zend dus wel die kleur uit?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als een stof licht opneemt kan het het bij bepaalde golflengte naar aangeslagen toestand en bij terug vallen zend het licht uit.

En een stof kan dus ook absorberen en de rest van het licht zend hij uit en dan zie je dat als die kleur maar het geeft zelf geen licht af.

Maar bij absorptiespectrum zie je welke kleineren worden geabsorbeerd (zwarte strepen) en het atoom/ion zie je dan als de complementaire kleur( de kleuren bijelkaar die niet worden geabsorbeerd)

Maar je kan toch bij een absorptie spectrum ook als je aan de onder kant van de bundel kijkt het emissie spectrum zien als je een opstelling maakt.

: De kleur die wordt geabsorbeert wordt toch ook weer uit gezinden doordat het terug valt naar grond toestand?

Dus dan zou het voorwerp/atoom en de kleur uitzenden van de aangeslagen naar grond toestand EN de complementeraire kleur.

Dus dan zend hij en de kleur uit naar alle kanten en ook de complementaire kleur van die kleur?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het gaat erom welk kleur licht van het voorwerp (of atoom of ion) af komt en je dus waarneemt, dat kan via weerkaatsing zijn maar het voorwerp (of atoom of ion) kan ook licht uitstralen.
Hoe weet je wat gebeurd? Of het gaat om de kleur van de aangeslagen toestand naar groen toestand die. Golflengte(kleur dus).

Of juist de kleur die hij uitzend door dat hij die kleur absorbeert?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 656

Re: Absorptie en emissie

Blijf voor de duidelijkheid eerst eens bij een gas want anders wordt het een grote brok en onverteerbaar.
 
 
 
Als een stof licht opneemt kan het het bij bepaalde golflengte naar aangeslagen toestand en bij terug vallen zend het licht uit. 
 
 
Natriumgas absorbeert alleen geel licht in aangeslagen toestand zendt het geel licht uit. Het gas is kleurloos en er wordt dus niets gereflecteerd. Het werkt dus als een soort filter waarbij alle kleuren behalve het geel wordt doorgelaten immers de rest kun je meten. 
 
 
 
En een stof kan dus ook absorberen en de rest van het licht zend hij uit en dan zie je dat als die kleur maar het geeft zelf geen licht af.
 
Er wordt niets uitgezonden bij natriumgas omdat er alleen geel licht geabsorbeerd wordt en niets gereflecteerd het is immers kleurloos. Alleen in aangeslagen toestand zendt natriumgas licht uit.
 
 
 
Maar bij absorptiespectrum zie je welke kleineren worden geabsorbeerd (zwarte strepen) en het atoom/ion zie je dan als de complementaire kleur( de kleuren bijelkaar die niet worden geabsorbeerd)
 
Het eerste deel van deze zin klopt "bij het absorptiespectrum zie je welke kleuren worden geabsorbeerd (zwarte strepen) 
De moleculen zie je niet het is immers een kleurloos gas en reflecteert niets anders zou je het gas immers zien en je ziet het niet dus. 
 
De rest van je reactie is dat je ervan uitgaat dat het gas andere kleuren reflecteert maar dat doet het niet want dan zou je het gas zien en dat is niet zo.  
 
Dus even goed onthouden, het natriumgas absorbeert geel licht en in aangeslagen toestand zendt het geel licht uit punt. De rest van het licht gaat gewoon door het gas heen en wordt niet gereflecteerd. Dit laatste even goed tot je laten doordringen. 
 
Er is dus alleen sprake van absorptie en niet van emissie behalve in aangeslagen toestand. Dit geldt voor elk kleurloos gas.  
 
 

Reageer