Determinatietopic

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Determinatietopic

Weet iemand wat dit is (Eiffel, Duitsland, 1 mei 2008, doorsnee ongeveer 5 cm)?

Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: Determinatietopic

Mijn eerste gedacht is een soort zwam.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Determinatietopic

Jij bent snel :D .

Ja een zwam is het meest waarschijnlijk. Ik heb er een paddenstoelenboek op nageslagen, maar geen soort gevonden die er op lijkt. Misschien een vroeg stadium van één van de soorten.

Berichten: 8.614

Re: Determinatietopic

Als het inderdaad een zwam is lijkt dit exemplaar wel wat op een bovist (Bovista; Lycoperdaceae en verder weet ik het niet). Ik heb alleen nog nooit bovisten gezien die op bomen groeien. Paddenstoelen zijn echter niet mijn specialiteit en ook mijn beknopt paddenstoelengidsje weet er geen raad mee.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Determinatietopic

Deze lijkt er een beetje op, maar is veel kleiner. Deze komt ook wat in de buurt

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Determinatietopic

Ik houd het voorlopig op de Zilveren boomkussen

zie ook (wiki) waar staat dat deze tot 10 cm kan uitgroeien.

Berichten: 8.614

Re: Determinatietopic

Die eerste foto van het zilveren boomkussen is inderdaad bijna een kopie van jouw exemplaar. Uitstekende kandidaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Determinatietopic

Het is ongelovelijk hoe divers deze Reticularia lycoperdon eruit kan zien.

Berichten: 2

Re: Determinatietopic

Wie weet wat dit is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: Determinatietopic

Ongetwijfeld de rupsen van een vlinder, maar welke soort kan ik niet onmiddellijk zeggen. In ieder geval géén koolwitje, dagpauwoog, kleine vos of zandoogje (de meest voorkomende soorten).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Determinatietopic

Ik zou het zoeken bij de beervlinders (Arctiidae).

De rups van deze

Olepa is het niet, maar lijkt er wel een beetje op. Op welke plant zijn de eieren/rupsen gevonden? En waar?

Berichten: 2

Re: Determinatietopic

Op een Sleedoorn in Soest, alvast bedankt voor de eerste hint, we blijven zelf ook zoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Determinatietopic

Misschien is het Spilosoma lubricipeda (eitjes worden op het laatst 'grijs', volgens de beschrijving).

Berichten: 2

Re: Determinatietopic

Weet iemand wat voor soort paddestoel dit is?

Laatst was ik bij een leegstaande textielfabriek, waar de grond redelijk verontreinigt is, daar wordt behoorlijk veel troep gedumpt. in een eerste oogopslag dacht ik dat het pasta was, maar naar het van dichtbij het te bekeken te hebben, bleken het wel paddestoelen te zijn. Ik ben benieuwd wat voor soort dit is, en of dat nog wat heeft te maken met de verontreinigde grond.

http://siesja.nl/foto/photo.php?file=/Yawg...0453%20HDRM.jpg

Berichten: 8.614

Re: Determinatietopic

Ze doen me denken aan bekerzwammen (misschien oranje bekerzwammen). Ik ben echter geen paddenstoelenexpert, dus uitsluitsel kan ik niet geven.

PS t.a.v. een moderator: Kan dit samengevoegd worden met de determinatietopic a.u.b.?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer