Batterijen: oplaadbare of niet-oplaadbare?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Batterijen: oplaadbare of niet-oplaadbare?

Geachte,

Ik heb hier een TI-84 plus rekenmachine en dat verbruikt veel energie.

Nu was ik aan het nadenken of ik oplaadbare, al dan niet-oplaadbare batterijen ga gebruiken.

Vraag 1: wat is het effect van oplaadbare batterijen in mijn rekenmachine? Kan die dat aan? Wordt dat kapot?

Vraag 2: het gaat hier natuurlijk om het geld. Wat is de laagste kostprijs? Oplaadbare batterijen gebruiken of niet-oplaadbare?

Vergeet niet dat ik mijn oplaadbare telkens opnieuw kan gebruiken

---------

Nu ben ik al zelf aan het denken geslagen

- Oplaadbare batterijen hebben een "verval" van energie, dus na x aantal maanden moet ik ze terug opnieuw gaan opladen, of de batterij gebruik of niet.

Daarna de kosten van het "opladen", dat vreet natuurlijk ook energie.

- Niet-oplaadbare zijn het gemakkelijkst, maar ook duur.

-----

Wat denken jullie wetenschappers ervan?

Berichten: 6

Re: Batterijen: oplaadbare of niet-oplaadbare?

Wat denken jullie wetenschappers ervan?


Ik gebruik oplaadbare batterijen alleen maar in apparaten die relatief veel stroom verbruiken, dus bij normaal gebruik binnen een maand leeg zijn. De zelfontlading is anders zo groot dat je batterij meer stroom "verbruikt" door de zelfontlading als door het eigenlijke gebruik. Voor de werking van je rekenmachine maakt het niet uit, die doet het op beide goed, ondankt het feit dat de spanning van een oplaadbare batterij wat lager is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Batterijen: oplaadbare of niet-oplaadbare?

Ik heb hier een TI-84 plus rekenmachine en dat verbruikt veel energie
Ik weet niet hoe je hem gebruikt natuurlijk maar mijn TI-84 (let op niet "plus") is echt energie zuinig. Ik stop er de lege baterijen van mijn MP-3 speler in en dat is echt voldoende. Ik vermoed dat als je naar de aldi gaat en je koop 8 AAA baterijen (Topkraft) voor nog geen 3 euro dat er geen manier is om je rekenmachine goedkoper te voeden.

verder is de kostprijs van electrische energie uit je stopcontakt echt niets als je het vergelijk wat je voor een volle baterij betaald. dat valt te verwaarlozen.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Batterijen: oplaadbare of niet-oplaadbare?

. Ik vermoed dat als je naar de aldi gaat en je koop 8 AAA baterijen (Topkraft) voor nog geen 3 euro dat er geen manier is om je rekenmachine goedkoper te voeden.
Bij de lidl zijn ze 2,20 :roll:

En uit ervaring is gebleken dat je er nog lang mee doet ook :wink:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Batterijen: oplaadbare of niet-oplaadbare?

Daarna de kosten van het "opladen", dat vreet natuurlijk ook energie.
Dat energievreten van opladen valt kostentechnisch alles mee.

Eén voorwaarde: je oplader moet niet het hele jaar in het stopcontact zitten om 4 keer per jaar een batterijtje op te laden.

De kosten aan oplaad-kWh, inclusief warmteverliezen in de oplader, stellen totaal niets voor vergeleken met de kosten van steeds nieuwe batterijen, maar dan ook helemaal niets.

En wat voor je totale kosten belangrijk is: Houd je aan de instructies voor de eerste oplaad- en ontlaadcycli van de oplaadbare batterijen. Vooral NiCad's zijn makkelijk te verpesten door het geheugen-effect, maar ook de levensduur van NiMh's gaat aanmerkelijk vooruit als je ze in het begin een paar keer helemaal oplaadt en weer helemaal, maar dan ook helemaal ontlaadt (en in je rekenapparaat duurt dat te lang, dus je zou ze eens lekker kunnen laten werken in een scheerapparaatje of zo dat je desnoods elke dag een kwartiertje loos laat draaien)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Batterijen: oplaadbare of niet-oplaadbare?

Ik heb een TI-83+ en ik heb m'n eerste batterijen pas na 2.5 jaar moeten vervangen. Ik denk dat het dus vrij nutteloos is om daarvoor oplaadbare batterijen te kopen. Ik zit vaak met m'n grm te prutsen, programmatjes maken, vanalles uitteste etc. Dus voor normaal gebruik denk ik dat ik zelf 3 jaar kan doen met m'n batterijen. Dus louter op de kost bekeken zal je heel wat jaren met je grm moeten werken voordat je je oplaadbare batterijen zal terug verdiend hebben :wink:

Reageer