Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 25

Re: Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

Kan iemand me een geldig fysisch argument geven waarom bij vraag 20 het electron de veldlijn niet zou volgen?

De enigste reden waarom een electron dat niet zou doen lijkt me dat hij een beginsnelheid heeft en dus niet vanuit rust is losgelaten. Maar in de vraagstelling staat duidelijk "Op de plaats X wordt een electron vanuit rust losgelaten"
The greatest mystery is not that we have been flung at random between the profusion of matter and of the stars, but that within this prison we can draw from ourselves images powerful enough to deny our nothingness.

Andre Malraux

Berichten: 25

Re: Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

Kheb na peinzen even zelf de verklaring gevonden:

Het electron ontwikkeld snelheid en daardoor is de elektromagnetische kracht niet meer groot genoegd om het electron de veldlijn te laten volgen

Als je stelt dat de veldlijn een traject voor een lading (electron) is dan kom je inderdaad tot een tegenstrijdigheid want op alle andere plaatsen dan de plaats waar hij is losgelaten heeft dat electron snelheid en zou het dan dezelfde baan volgen als een electron op die plaats vanuit rust losgelaten en dus zouden 2 dezelfde ladingen met een verschillende snelheid hetzelfde traject volgen wat volgens de wet van newton niet kan vermits de richting van de versnelling (= richting van de resulterende kracht) niet dezelfde als die van de snelheid. Snellere auto's vliegen makkelijker uit de bocht dan tragere (om de vergelijking te maken voor iemand die de wetten van Newton vreemd is.

Jammer dat wij altijd geleerd hebben dat je een veldlijn mag beschouwen als de weg die een positieve lading volgt. Want wat voor een electron niet geldt, geldt ook niet voor een positive lading (weliswaar in de tegengestelde richting)
The greatest mystery is not that we have been flung at random between the profusion of matter and of the stars, but that within this prison we can draw from ourselves images powerful enough to deny our nothingness.

Andre Malraux

Berichten: 2.746

Re: Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

ben ik nu verstrooid of staat het op 120? (4x30)

ik denk dat ik precies 60 heb :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

Ik heb 107.

Heeft al iemand iets gehoord van wat de cesuur zou zijn of wanneer die bekend raakt?

Waren er nog mensen bij die geen bal begrepen van vraag 24? Dat slaat toch nergens op? :roll:
Jan Vonk

Berichten: 21

Re: Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

hey

zaterdag ist finale eh :roll:

ik had in de eerste ronde 88/100 (stomme foutjes)

en bij de 2e ronde had ik 6 fouten. Ben wel door naar finale maar ik ga weinig kans maken met 6 fouten (2e ronde telt ook mee)
Waren er nog mensen bij die geen bal begrepen van vraag 24? Dat slaat toch nergens op? Smile
dat was een strikvraag, als het volume van 2 bollen samen gaan dan verdubbelt het oppervlak niet...

zijn er nog mensen die door gaan naar de finale?? en hoeveel fouten hadden jullie in de 2e ronde?

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

De finale zit er op. De theorie ging niet zo goed bij mij (maar naar het schijnt was ik absoluut niet alleen [wortel] ), de practica waren eerder aan de goeie kant.

Ik weet zeer weinig over de resultaten van de anderen, het zal toch afwachten worden tot de proclamatie vrees ik...

Nog finalisten hier op het forum? Hoe is het geweest?
Jan Vonk

Berichten: 21

Re: Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

Bij mij was de theorie wel redelijk goed, maar de practica was een ramp [wortel]

Berichten: 36

Re: Vlaamse Fysica Olympiade 2006 (VFO)

Weten jullie nog wat de cesuur toen was om naar de finale te gaan?

Reageer