Sint-Ivo

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Sint-Ivo

Hallo ik ben op zoek naar informatie over de patroonheilige der juristen(gilden)

SINT-IVO genaamt

kan iemand mij helpen met meer informatie over wie deze man was? en waarom hij patroonheilige is verklaard?

Alvast bedankt

Berichten: 1.780

Re: Sint-Ivo

Hallo, volgens mij moet wat googelen volstaan, zeker als je op sint, saint en sankt zoekt.

NB: er zijn twee Ivo's en allebei patroon van de juristen!
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 299

Re: Sint-Ivo

Sint Yvo, (17/10/1253-19/05/1303), geboren in Minihy-Tréguier Bretagne (F) en overleden in Kelmartin Bretagne. Priester, studeerde rechten en werd later docent en rector te Louannec. Door zijn inzet voor de armen wer hij de 'advokaat van de armen' genoemd. Kelmartin werd door hem een soort asiel voor armen.

Door paus Clemens VI heiligverklaard 1347

Patroon van Bretagne, rechters, advokaten, priesters....

De naam Yvo betekent: 'van taxushout'
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 299

Re: Sint-Ivo

Op te merken valt dat de canonisatie van Yvo, plaats vond vrijwel onmiddellijk na de catastrofale slag van Crécy, waar het Franse leger verpletterend werd verslagen. Aanvang van een periode waarin het Franse imperium vrijwel volledig ineen stort.

De Fransen hebben een lange geschiedenis van 'heiligverklaringen' in tijden van hoge nood. De pausen aarzelen nooit om de oudste dochter van de HR kerk een riempje onder het hart te steken. :wink:
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 36

Re: Sint-Ivo

LaPino123 schreef:Hallo ik ben op zoek naar informatie over de patroonheilige der juristen(gilden)

SINT-IVO genaamt

kan iemand mij helpen met meer informatie over wie deze man was? en waarom hij patroonheilige is verklaard?

Alvast bedankt
u doet geschiedenis in gent (1ste bach) en heeft als partim voor HP 1 nieuwe tijden gekozen? :wink:

Reageer