Microbiologie:Lancefield bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Microbiologie:Lancefield bepaling

Hoi allemaal,

Ik heb dringend jullie hulp nodig.Ik moest bij een les microbiologie een lancefield bepaling doen,maar ik kan helemaal geen informatie hierover vinden.Nou weet ik wel hoe die uitgevoerd moet worden dat is niet zo moeilijk,en ik kan ook aflezen of de reactie negatief of positief is.Mijn probleem is meer hoe je dan de juiste groep kan aantonen,Nou staat er in de module die ik gebruik wel een klein gedeelte van het Kaufmann-White schema uit Bergey's manual 6th ed. en hierin staat iets over een O-antigeen.Ik had al aan mijn lerares gevraagd hoe het zat daarmee,en die had gezegd dat de getallen van het O-antigeen staan voor een gedeelte van de celwand van de bacterie.Ze had ook gezegd dat er op het flesje met de polyvalente antigeen een getal die dat O-antigeen aangaf stond en dat als de reactie dus positief was je dus blijkbaar kon aflezen in welke groep de bacterie hoorde,of om nog beter te bepalen je ook een flaggellaire antigeenreactie kon doen.

Inmiddels snap ik dus eigenlijk helemaal niets meer van wat ik ernou mee moet,ik heb op internet informatie gevonden over de lancefield groepering maar ik kan helemaal niets vinden.En mijn lerares is niet echt de meest behulpzame als het hierover gaat,ze vind dat we dat wel allemaal zelf kunnen uitzoeken.

Heeft iemand enige informatie over de Lancefield groepering en/of het O-antigeen of gewoon iets wat mij hiermee zou kunnen helpen.Misschien zijn er sites die een uitleg hebben hierover?Ik zou jullie hulp enorm op prijs stellen want ik heb gewoon geen idee meer waar te zoeken.

Alvast bedankt.

Groetjes Joyce

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Microbiologie:Lancefield bepaling

Weet niet precies wat je er over wilt weten. Het O antigeen is volgens mij een suiker op het celmembraan van een streptococ. Dit suiker is specefiek voor bepaalde groepen streptococcen, A=pyogenes, B=agalactiae, D=enterococcus. Weet niet welke methode je hebt gebruikt. Maar vaak is zijn het suspensies met daar in latex bolletjes. Deze bolletjes zijn gecoat met antilichamen tegen een specefiek antigeen van elk van de Lancefield groepen. Vandaar dat je voor elke groep een apparte suspensie gebruikt. Als het O antigeen kan binden met de gecoate antilichamen op de bolletjes zal deze dus gaan aglutineren. Dit zie je dan op je streptex kaart.

Hoop dat ik hier je vraag een beetje mee heb beantwoord.
The fantastic world of microbiology

Berichten: 2

Re: Microbiologie:Lancefield bepaling

Dankjewel voor je antwoord.

Dit maakt het een stuk duidelijker wat je nu precies doet bij de lancefield groepering.Ik had eerst geen idee wat er nu eigenlijk gedaan werd met de celwand.Ben hiermee al een stuk geholpen. :roll:

Reageer