[afschaffen]presentatie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 232

[afschaffen]presentatie

ik leer voor een mbo opleiding elektrotechniek omdat ik hou van techniek en praktijk.

ik heb dan ook een hekel aan nederlands behalve spelling dat vind ik wel belangrijk.

ik wil weten of jullie vinden dat een spreekbeurt afgeschaft moet worden?

ik heb er zelf een giga hekel aan en vind dus van wel.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [afschaffen]presentatie

Ik ben van mening dat het nuttig is te leren spreken voor groepen mensen. Zowel in werk- als privesfeer zul je het tegenkomen in je leven en dan is enige ervaring (school) nooit weg.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: [afschaffen]presentatie

Animus schreef:ik leer voor een mbo opleiding elektrotechniek omdat ik hou van techniek en praktijk.

ik heb dan ook een hekel aan nederlands behalve spelling dat vind ik wel belangrijk.

ik wil weten of jullie vinden dat een spreekbeurt afgeschaft moet worden?

ik heb er zelf een giga hekel aan en vind dus van wel.
Het is een beetje makkelijk om alles waaraan je een hekel hebt aan de kant te schuiven. Als alles maar leuk en aardig is, zou de verveling snel toeslaan lijkt me.

Als er geen problemen meer zijn, ontstaan er ook geen vernieuwingen.

Bovendien, misschien heb ik een hekel aan mensen die een hekel aan spreekbeurten hebben. Dan vind ik toch ook niet dat jij, Animus maar moet verdwijnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [afschaffen]presentatie

Moest je er 20 op een jaar moeten houden, zou ik zeggen minder maar wat. Voor het overige sluit ik me bij Mrtn aan. Wat algemene vaardigheden zijn nooit weg. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: [afschaffen]presentatie

Spreken is een ontzettend belangrijke vaardigheid, en spreekbeurten zijn hiervoor goede oefeningen. Buiten dat leg je tijdens de voorbereiding ook meer verantwoordelijkheid bij de leerlingen en zijn ze autodidactisch bezig.

Eventueel zou je als leraar 2 punten kunnen geven; 1 voor de voorbereiding en 1 voor de spreekbeurt, waarbij je uiteraard niet lager dan een 5 kan scoren. Leerlingen worden zo niet teveel op een prestatiegerichte wijze onder druk gezet. De prestatie wordt voor de helft thuis gedaan in alle rust. De climax is dan wat zachter, en leren de leerlingen zich zonder teveel extra spanning te uiten tegenover een groep.

Een spreekbeurt op inhoud organisatie en spreekvaardigheid kwalificeren kun je op verschillende manieren aanpakken waardoor het voor de leerlingen een minder genante taak wordt, en zonder dat het cijfer voor vijftig procent om stressbestendigheid draait.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [afschaffen]presentatie

ik heb er zelf een giga hekel aan en vind dus van wel.
Dus alles waar je een giga hekel aan hebt moet worden afgeschaft? Dat is toch een argumentatie van lik m'n vestje. Spreken voor een groep kan vervelend en lastig zijn om onder de knie te krijgen. Waar dit persoon A heel snel en eenvoudig zal lukken, heeft persoon B er meer moeite mee; dit ligt vaak aan het karakter van die mensen. Ik kan je zeker zeggen dat oefenen helpt. Ik heb genoeg mensen gezien die niet konden/dachten dat ze niet konden presenteren. Na dit een aantal keren serieus te oefenen bleek het niet zo moeilijk te zijn als ze dachten.

Tevens valt of staat een presentatie met de voorbereiding. Wanneer de voorbereiding volledig en diepgaand genoeg is, dan straalt dit in de presentatie weer zelfvertrouwen uit wat uiteindelijk weer een positieve invloed heeft op je manier van presenteren.

Tevens is het aan te raden om van tevoren te weten aan welke eisen een presentatie moet voldoen (tijd, hulpmiddelen, taal) en wie je publiek is. Je presentatie moet immers aan je publiek gericht zijn. Wanneer je de relativiteits theorie aan een kleuterklas uit gaat leggen zal je het publiek niet boeien. Wat ik wil zeggen is dat je de diepgang en invalshoek van het onderwerp zorgvuldig op je publiek moet kiezen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer