vergaande evolutie in 5000 jaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

vergaande evolutie in 5000 jaar

Op een christelijk forum heb ik een discussie gehad over de ark van noach. Ik denk dat de meesten op dit forum dat verhaal verwerpen. Op dat forum zijn er wel mensen die dat verhaal voor waar zien. Een van hun argumenten is daarbij dat er in de ark van noach i.p.v. alle soorten dieren, van elke dierenfamilie een soort 'oervorm' is meegegaan en waaruit dan alle latere vormen zijn geevolueerd. Bijvoorbeeld vanuit een soort oerpaard is de zebra, de ezel, het gewone paard enzovoorts geevolueerd.

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk dat er in een periode van ongeveer 5000 jaar uit een oervorm zoveel verschillende soorten kunnen ontstaan, of zou hier veel meer tijd voor nodig geweest zijn?

ps. dit is dus gewoon een soort gedachtenexperiment ...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: vergaande evolutie in 5000 jaar

Ga maar eens na hoever de mens in 5000 jaar is geëvolueerd: niet noemenswaardig. Die conclusie kan je ook doortrekken naar andere (hogere)diersoorten.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 590

Re: vergaande evolutie in 5000 jaar

Voor wie het nog niet wist, dit topic heeft ook hier gestaan, maar is nu dicht.

Terug naar de wetenschap, om afstamming in kaart te brengen en te dateren wordt gebruik van gemaakt van vergelijkend dna-onderzoek. Hiervoor is niet een heel genoom nodig, maar ik weet dat men i.i.g. voor bacterien een gen gebruikt en wel het gen dat codeert van 16s-RNA. Het gaat dus om het principe van het vergelijken van de volgorde van nucleotiden. Aan de hand van deze verschillen is verwantschap aan te geven, deze tak van sport heet overigens phylogenie.

Op grond hiervan, en ook in combinatie met andere gegevens, is zo vrij betrouwbaar in kaart te brengen hoe "the tree of life" eruit ziet. Deze boom is zeker nog niet compleet, maar er zijn natuurlijk al wel zaken af te lezen die belangrijk zijn voor het beantwoorden van de vraag "welke evolutie kan binnen 5000 jaar plaatsvinden".

Je voelt al aankomen dat 5000 jaar een veel te korte periode is om iets weenlijks neer te zetten. Zo zijn wij en chimps rond een jaar of tienmiljoen geleden een andere richting op gegaan.

Een andere overpeinzing bij het idee is dat de genoemde christenen de verkeerde methoden door elkaar gebruiken. Enerzijds het verhaal van de ark, anderzijds een mogelijke zeer snelle evolutie. Een eenvoudige inleiding in de evolutionaire geschiedenis van het leven zou voor ark-aanhangers goed zijn.

Maar het is natuurlijk onmogelijk om iemand uit een situatie te redeneren waar hij zichzelf in de eerste plaats ook niet in heeft geredeneerd...

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: vergaande evolutie in 5000 jaar

daantjuhmaas schreef:Op een christelijk forum heb ik een discussie gehad over de ark van noach. Ik denk dat de meesten op dit forum dat verhaal verwerpen. Op dat forum zijn er wel mensen die dat verhaal voor waar zien. Een van hun argumenten is daarbij dat er in de ark van noach i.p.v. alle soorten dieren, van elke dierenfamilie een soort 'oervorm' is meegegaan en waaruit dan alle latere vormen zijn geevolueerd. Bijvoorbeeld vanuit een soort oerpaard is de zebra, de ezel, het gewone paard enzovoorts geevolueerd.

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk dat er in een periode van ongeveer 5000 jaar uit een oervorm zoveel verschillende soorten kunnen ontstaan, of zou hier veel meer tijd voor nodig geweest zijn?

ps. dit is dus gewoon een soort gedachtenexperiment ...
Het probleem zit hem in de slechte definitie van 'oervorm' en 'zoveel' verschillende soorten. Of je van een 'oerpaard' meerdere soorten kan maken in 5000 jaar; vast wel. Kan je een zebra, een ezel en een paard maken; waarschijnlijk niet. Is het waarschijnlijk dat het gebeurt; neeh zeker niet bij de grootte zoogdieren, de meeste gedomesticeerde beesten zijn ook nog gewoon hun 'oer'soort.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Re: vergaande evolutie in 5000 jaar

Evolutie gaat over miljoenen jaren.5000 Jaar is maar een peulschil.Ik denk niet dat je in 5000 jaar veel verandering zal zien.Van de mens weten we nog geen honderste deel van zijn verleden.De aarde met zijn levende wezens is véél ouder dan dat men vroeger dacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: vergaande evolutie in 5000 jaar

Evolutie gaat over miljoenen jaren.5000 Jaar is maar een peulschil.Ik denk niet dat je in 5000 jaar veel verandering zal zien.Van de mens weten we nog geen honderste deel van zijn verleden.De aarde met zijn levende wezens is véél ouder dan dat men vroeger dacht.
Volgens mij is de juiste bewoording evolutie gaat; er is namelijk zo goed als geen tijd aan te plakken. In een dag kan je met E.coli al wat evolueren; fruitvliegjes evolueren in een paar weken iets; met tomatenplantjes kan je in een half jaar al wat dingen; etc etc.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Berichten: 582

Re: vergaande evolutie in 5000 jaar

daantjuhmaas schreef:Op een christelijk forum heb ik een discussie gehad over de ark van noach. Ik denk dat de meesten op dit forum dat verhaal verwerpen. Op dat forum zijn er wel mensen die dat verhaal voor waar zien. Een van hun argumenten is daarbij dat er in de ark van noach i.p.v. alle soorten dieren, van elke dierenfamilie een soort 'oervorm' is meegegaan en waaruit dan alle latere vormen zijn geevolueerd. Bijvoorbeeld vanuit een soort oerpaard is de zebra, de ezel, het gewone paard enzovoorts geevolueerd.

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk dat er in een periode van ongeveer 5000 jaar uit een oervorm zoveel verschillende soorten kunnen ontstaan, of zou hier veel meer tijd voor nodig geweest zijn?

ps. dit is dus gewoon een soort gedachtenexperiment ...
Buiten het feit dat 5000 jaar biologisch niet zo'n lange tijd is om dieren te laten evolueren heb je op zijn minst een ontzettend grote boot nodig om alle landdieren, insecten etc. met bijbehorend voedsel een tijdje op te vangen. Ik vraag mij ook af , was de zee zout of zoet. Anders moet je ook zoutwatervis of zoetwatervis ergens in de ark huisvesten.

Dan nog kan je van 2 dieren geen kudde of groep kweken als ze eenmaal aan land gaan. Voor een populatie zijn er toch meerdere individuen nodig om het ras gezond te houden.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer