Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 88

Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Ik heb nu een vakantiebaantje als poetser bij een bedrijf dat hekwerken en dergelijke verzinkt. Als je die schuurt kan daar nogal wat stof vanaf komen, daarom hebben we ook de beschikking over mondkapjes.

Maar nu vroeg ik mij af of de inademing van die zink-stof nog bepaalde gevaren met zich mee brengt. Want voor zover ik weet is het niet giftig ofzo toch? Is het gewoon vergelijkbaar met ander stof? Zoals stof dat vrijkomt als je stenen slijpt.

Berichten: 81

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Het is niet giftig,maar je kan er wel een longoedeem van krijgen, waarvan je kan sterven.

Berichten: 88

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Het is niet giftig,maar je kan er wel een longoedeem van krijgen, waarvan je kan sterven.
Dat klinkt niet zo gezond... :shock:

Even wat meer informatie zien te verzamelen dan daarover! ;)

Berichten: 81

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Een oedeem is een vochtophoping in je longen door osmose

osmose is het verplaatsen van het oplosmiddel van een plaats met een lage concentratie naar een plaats met een hoge concentratie door middel van een semi-permeabel membraam.

Dit om een gelijke concentratie te krijgen. Het probleem is dat het stof in de longen een hogere concentratie stof hebben, waardoor er langzaam water in de longen loopt en je uiteidelijk zal verdrinken.

Berichten: 88

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Takolin schreef:Een oedeem is een vochtophoping in je longen door osmose

osmose is het verplaatsen van het oplosmiddel van een plaats met een lage concentratie naar een plaats met een hoge concentratie door middel van een semi-permeabel membraam.

Dit om een gelijke concentratie te krijgen. Het probleem is dat het stof in de longen een hogere concentratie stof hebben, waardoor er langzaam water in de longen loopt en je uiteidelijk zal verdrinken.
Ah bedankt, dat is eens een duidelijke uitleg. Op internet zie ik weinig meer dan dat het een vochtophoping is.

Ik lees ook wat over metaaldampkoorts...

Ik neem aanmondkap goed genoeg beschermt tegen dit soort grappen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Los van het feit dat elke soort stof gevaarlijk is zal een deel van het zink dat je inademt in je bloedbaan terecht komen. In kleine hoeveelheden is dit niet erg -zink is een noodzakelijk sporenelement- maar in grotere hoeveelheden is het wel degelijk schadelijk. Bij normaal gebruik van een goed stofmasker zal je hier geen last van krijgen. Dit is ook belangrijk bij ander slijpwerk.

Berichten: 88

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Ik geloof niet dat die stofmaskers alles tegenhouden. Ik weet nog steeds niet hoe schadelijk het is als je kleine hoeveelheden van dat zink inademt. Ik ben pas 19 en ik wil niet ziek worden.

Tevens krijg je ondanks die bril toch wel stof in je ogen, waardoor je een soort van tijdelijke verkoudheid voelt. Je gaat traanogen en je neus gaat lopen enzo.

Ik kom net thuis en heel mn gezicht is zwart van de zink. :shock:

Misschien dat ik zeer binnenkort mijn ontslag in ga dienen bij die luitjes... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Ik zal me er geen zorgen om maken....

Een mond kapje biedt voldoende bescherming...

wat denk je dat je buiten voor een troep inademt. Daar wordt je zeker weten niet vrolijk van...

Berichten: 88

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

stay anti schreef:Ik zal me er geen zorgen om maken....

Een mond kapje biedt voldoende bescherming...

wat denk je dat je buiten voor een troep inademt. Daar wordt je zeker weten niet vrolijk van...
Hahahaha, neem maar van mij aan dat dat even wat anders is! :shock:

Als ik over straat loop wordt mijn gezicht niet helemaal zwart, van dit werk wel! Die stof gaat overal heen en dus ook deels in mijn longen... ;)

Berichten: 81

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

tool schreef:Ik geloof niet dat die stofmaskers alles tegenhouden. Ik weet nog steeds niet hoe schadelijk het is als je kleine hoeveelheden van dat zink inademt. Ik ben pas 19 en ik wil niet ziek worden.

Tevens krijg je ondanks die bril toch wel stof in je ogen, waardoor je een soort van tijdelijke verkoudheid voelt. Je gaat traanogen en je neus gaat lopen enzo.

Ik kom net thuis en heel mn gezicht is zwart van de zink.
Normaal zijn die stofmaskers echt wel veilig. De bril moet wel volledig afgesloten zijn om het gewenste effect te krijgen.

Berichten: 88

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Takolin schreef:
tool schreef:Ik geloof niet dat die stofmaskers alles tegenhouden. Ik weet nog steeds niet hoe schadelijk het is als je kleine hoeveelheden van dat zink inademt. Ik ben pas 19 en ik wil niet ziek worden.

Tevens krijg je ondanks die bril toch wel stof in je ogen, waardoor je een soort van tijdelijke verkoudheid voelt. Je gaat traanogen en je neus gaat lopen enzo.

Ik kom net thuis en heel mn gezicht is zwart van de zink.
Normaal zijn die stofmaskers echt wel veilig.
Goed, dan vertrouwen we daarop, en blijven we rustig een paar weekjes werken! :shock:

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

hallo ik werk bij de roeck die doen in uien ik rij daar met een vorklift ik kap bakken uien in een silo maar dat stuift inorm hard maar ik zet wel een papiere stofmasker helpt dat ook of niet?ik heb wel schrik voor mijn longen graag had ik hier meer informatie gehad groetje :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Een stofmasker zoals deze lijkt me prima. Check op keurmerken of vraag de ARBO om advies.. die lui zijn er niet alleen om het je lastig te maken met regels.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Inademing zink-stof, gevaarlijk?

Een groot hekwerk wordt verzinkt door het te dompelen in vloeibaar zink. Dat zink bevat een klein beetje lood omdat onder in het zinkbad een beetje vloeibaar lood zit. Dat dient om het afvloeien van het overtollige zink te verbeteren. Hierdoor bevat het bovenstaande zink een spoortje lood dat meegaat op het hekwerk.

Verder kan dit zink ook nog een spoortje cadmium bevatten. Het zinkerts

bevat nu eenmaal wat cadmium en ook ijzeroxyde. Het is de bedoeling dat deze verontreinigingen er in het land van herkomst al zoveel mogelijk uit gehaald worden. Ik neem aan dat dat Noord-Australie is. Het lood wordt er door de verzinker zelf aan toegevoegd. H. Zeilmaker

Reageer