De Taida Pasic problemen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

De Taida Pasic problemen

Even een korte info voor mensen die niet weten wie Taida Pasic is:

Ze is een 18-jarige Kosovaarse vluchtelinge die uitgeprocedeerd was en daarom (inclusief een premie van € 7000,-) teruggestuurd is naar Kosovo. Via een Frans toeristenvisum is ze vervolgens teruggekeert naar Nederland om daar verder te gaan met haar VWO. Er wordt nu heftig actie gevoerd om haar het VWO examen te kunnen laten doen, en Verdonk cq de IND worden afgeschilderd als de grote boosdoeners. Echter, zo is vandaag in het nieuws, had ze dat gewoon in Kosovo kunnen doen als ze zelf op tijd (voor 1 januari) de aanvraag had gedaan om dat in het buitenland te doen. Dit heeft ze niet gedaan.

Een en ander is nogal schimmig. Partij 1 zegt A, partij 2 zegt B en het spreekt elkaar verschrikkelijk tegen. Ik heb de indruk dat Taida door allerlei regelingen te misbruiken en zelf niet de juiste acties (bijv de aanvraag voor het examen) te ondernemen de problemen over zichzelf heeft afgeroepen. Nu ze echt in de problemen zit wordt met de beschuldigende vinger naar de overheid gewezen. Vervolgens gebruiken de politieke partijen het als een mooi handvat om zichzelf weer in de kaart te spelen (zoals D66 en LPF nu weer).

Hoe denken jullie over deze hele zaak? Is het gewoon haar eigen schuld, moet Nederland maar met de hand over het hart strijken (en fraude belonen?), iets anders?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: De Taida Pasic problemen

Een en ander is nogal schimmig.
Volgens mij is de schimmigheid op dit moment het grote probleem; er zijn te weinig harde feiten bekend om een diepzinnig oordeel te geven. De massale inmenging van de media en politici maakt de puinhoop alleen maar groter.

Het is nu aan de rechter om te beslissen wie er fout zit en wij (de rest) kan alleen maar afwachten op de uitspraak van die rechter. Die zit er immers om alle informatie te bekijken zonder te worden beinvloed door opinie; haar ogen; verdonks beschuldigingen etc.

Overigens denk ik dat beide partijen zich schuldig maken aan 'vuile spelletjes' maar de wetten dienen goed te worden uitgevoert; of die wetten ook juist zijn is een andere discussie.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De Taida Pasic problemen

Verdonk hoeft zich in dit geval niet perse aan 'de wet' te houden. Ze heeft de mogelijheid als minister om over het hart te strijken.

Als iemand wordt uitgezet 2 maanden (dacht ik) voordat deze persoon examen moet doen, (ookal is ze dan illegaal) dan vind ik dit op z'n minst kinderachtig. Als ieamand 6 jaar bezig is met een opleiding en deze dan de laatste 2 maanden voortijdig moet beeindigen, dan is dit geen regelgeving maar kleinzieligheid.

Hiermee wil ik Taïda Pasic zeker niet tot een heilige verklaren. Zoals eerder gezegd; over en weer worden vuile spelletjes gespeeld.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De Taida Pasic problemen

.....die uitgeprocedeerd was en daarom (inclusief een premie van € 7000,-) teruggestuurd is naar Kosovo.
Precies, samen met haar familie is ze teuggekeerd. Een deel van de deal was dat ze niet meer naar Nederland zouden komen, en die afspraak heeft ze geschonden door via een omweg toch te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: De Taida Pasic problemen

Als iemand wordt uitgezet 2 maanden (dacht ik) voordat deze persoon examen moet doen, (ookal is ze dan illegaal) dan vind ik dit op z'n minst kinderachtig. Als ieamand 6 jaar bezig is met een opleiding en deze dan de laatste 2 maanden voortijdig moet beeindigen, dan is dit geen regelgeving maar kleinzieligheid.
Inderdaad over en weer; want jouw punt kan je simpel weerleggen door te stellen dat niemand haar een strobreed in de weg heeft gelegd om ergens anders het examen te doen.

En ook de termijnen worden altijd zo vaag in dit soort zaken. Ze wordt 2 maanden voor het beeindigen van haar opleiding uitgezet; waarschijnlijk is de eerste keer dat ze te horen kreeg dat ze weg moest jaren geleden. Was ze niet in beroep gegaan dan was het examen nog niet eens in zicht.

Maar zoals iedere keer gegzegd; een wazig zwarte-piet spel.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De Taida Pasic problemen

Als iemand wordt uitgezet 2 maanden (dacht ik) voordat deze persoon examen moet doen, (ookal is ze dan illegaal) dan vind ik dit op z'n minst kinderachtig. Als ieamand 6 jaar bezig is met een opleiding en deze dan de laatste 2 maanden voortijdig moet beeindigen, dan is dit geen regelgeving maar kleinzieligheid.
Het is misschien kinderachtig, maar als ze toegeeft dan beloon je haar dus wel voor de fraude die ze heeft gepleegd. Bovendien heeft ze de kans gehad om het examen te doen via een normale weg en die heeft ze niet gegrepen.

Daarom neig ik ook naar het verhaal van Verdonk. Mits het allemaal waar is natuurlijk, wat ze zegt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.168

Re: De Taida Pasic problemen

Deze zaak had uit de publiciteit behoren te blijven. Er waren genoeg mogelijkheden om examen te doen in Ned. m.i.

Bij de politie zijn normaliter voldoende mogelijkheden om "vergissingen" te begaan en haar pas na het examen op te laten pakken, soms met stille instemming van de IND.

Nu er bij een "reisagent" valse papieren gekocht zijn, iets dat de normaalste zaak van de wereld is voor een asielzoeker, een op grond van een onecht verhaal gekocht visum voor Frankrijk, dwz in de EU geldig en een vals bewijs van een school in Belgrado verkregen is, allemaal voor vermoedelijk veel geld, geregeld door die "reisagent", wordt de zaak wel erg moeilijk en is het zeer lastig alsnog een menselijke beslissing te kunnen nemen, zonder dat deze consequenties heeft voor vele andere, want dat is waar de IND bang voor is.

Heel erg jammer, stille diplomatie kan soms meer helpen dan de zaak in de publiciteit gooien.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: De Taida Pasic problemen

Naar aanleiding van onderstaand artikel ben ik (nog meer) geneigd de kant van Verodnk te kiezen:

Afbeelding

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/012656.html
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De Taida Pasic problemen

Deze zaak had uit de publiciteit behoren te blijven.
Klopt als een bus. Maar voor zover ik het heb begrepen zijn het juist de pleegouders en de school van Taida geweest die voor het eerst de publiciteit zochten omdat de beslissing hun niet beviel. Dan kan de IND moeilijk anders dan reageren met hun kant van het verhaal.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: De Taida Pasic problemen

...Nu er bij een "reisagent" valse papieren gekocht zijn, iets dat de normaalste zaak van de wereld is voor een asielzoeker...
Niet alleen voor asielzoekers. Het kopen van valse visa is een doodnormale zaak geworden voor heel veel mensen die naar Nederland willen komen. Een zakenman uit bv Egypte kan onmogelijk even naar een Nederlandse relatie vliegen voor een bespreking. Ook grote bedrijven werken hier aan mee. Ik heb een Egytische kennis voor twee weken uitgenodigd, en ben een half jaar van tevoren begonnen met een visumaanvraag. Ik ben drie maal verhoord, heb geld op tafel moeten leggen (10.000 euro), prive correspondentie (gewongen) overlegd en nog word een visum geweigerd. Gevaar van "hier blijven" was duidelijk niet aanwezig daar de kennis aantoonbaar nog slecht krap een jaar te gaan had op de universiteit.

De vreemdelingenpolitie heeft zich tegenover mij schandalig gedragen. Ik ben beschuldigd van vanalles en nog wat terwijl ik alleen een goede kennis naar M I J N land wou laten komen voor een korte vakantie!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De Taida Pasic problemen

Heel lullig voor jullie natuurlijk, maar wat heeft het verder te maken met Taida?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De Taida Pasic problemen

Niets, enkel dat visas een lastig iets zijn.

Vervelend punt is dat het hier om een 18 jarige gaat, waarvan je niet kunt verwachten dat ze alle regels en wetten kent, bijvoorbeeld het laten afstuderen in Kosovo.

Als er enige nazorg was voor deze mensen, ofwel, Taida wordt op de mogelijke verschillende keuzes gewezen, in samen werking met school en ouders dan was er niet zo'n probleem geweest.

Het is ERG moeilijk voor een kind om het land te verlaten waarin ze een groot deel van haar leven heeft gewoont, denk maar aan hoe lastig is voor kinderen om te verhuizen gewoon in NL. nieuwe vriendjes maken, blah blah blah.

Een beetje nazorg is dus geen probleem.

Berichten: 1.168

Re: De Taida Pasic problemen

DPW
Als er enige nazorg was voor deze mensen, ofwel, Taida wordt op de mogelijke verschillende keuzes gewezen, in samen werking met school en ouders dan was er niet zo'n probleem geweest.


Persoonlijk vind ik de situatie verschrikkelijk voor haar.

Echter de IND kan nu niet anders meer beslissen, nu alles in de openbaarheid is gekomen en de rechter moet de wet toepassen.

Wat je over de nazorg zegt verbaast mij zeer. De diverse groepen, die een uitgeprocedeerde helpen en aan nazorg doen, behoren zeer goed op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden, die er nog zijn, ook van die om door te studeren. Indien het niet een of ander onduidelijk ad hoc platform betreft, zijn zij zeer terzake kundig. De uitgeprocedeerde zelf heeft contact met de eigen groep, die doorgaans ook van de hoed en de rand weet.

Het is hier nmm grandioos mis gegaan, omdat haar zaak in de publiciteit is gekomen en wellicht omdat zij door amateurs, overmand door emoties, van de wal in de sloot is geholpen, door haar, naar het schijnt, te hebben aangemoedigd weer terug te komen om hier examen te doen.

Berichten: 89

Re: De Taida Pasic problemen

Voor mij heeft het hele verhaal twee kanten. Enerzijds vind ik het erg suf en ook triest dan veel mensen eerst schreeuwen om een hardere aanpak van asielzoekers, om vervolgens te gaan piepen als het leuke klasgenootje van hun zoon of dochter de pineut is. Ten tweede vind ik het ook wel bijzonder kinderachtig dat ze van de wet (lees- Verdonk) haar diploma niet even mag halen, dat is toch niet teveel gevraagd, of wel?
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Berichten: 477

Re: De Taida Pasic problemen

de grijze muis schreef:Echter de IND kan nu niet anders meer beslissen, nu alles in de openbaarheid is gekomen en de rechter moet de wet toepassen.

Wat je over de nazorg zegt verbaast mij zeer. De diverse groepen, die een uitgeprocedeerde helpen en aan nazorg doen, behoren zeer goed op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden, die er nog zijn, ook van die om door te studeren. Indien het niet een of ander onduidelijk ad hoc platform betreft, zijn zij zeer terzake kundig. De uitgeprocedeerde zelf heeft contact met de eigen groep, die doorgaans ook van de hoed en de rand weet.

Het is hier nmm grandioos mis gegaan, omdat haar zaak in de publiciteit is gekomen en wellicht omdat zij door amateurs, overmand door emoties, van de wal in de sloot is geholpen, door haar, naar het schijnt, te hebben aangemoedigd weer terug te komen om hier examen te doen.
Sorry, maar suggereer jij hier dat het beter is om dit soort zaken achter gesloten deurtjes en buiten de wet om te regelen? Mag ik concluderen dat je het beter vindt als bepaalde misstanden in de doofpot worden gestopt?

Zo ja, mag ik je er dan op wijzen dat Taida het volgens de media ook via de goede weg heeft geprobeerd, maar dat het *buiten de publiciteit* dus niet werkte, omdat ze alsnog het land uit zou worden gezet? Ik ben altijd al tegen uitzetting van asielzoekers geweest; wat mij betreft is iedereen welkom. Maar dit is absurd; mevrouw Verdonk laat hier zien wat voor onverbeterlijke, inhumane tyran ze is.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Reageer