please help:consensuele reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

please help:consensuele reactie

Beste allemaal,

Wie o wie kan me vertellen wat het betekent wanneer je de pupilreflex met een lampje test en het oog geen reactie geeft wanneer je er direct inschijnt, maar wel wanneer je in het andere oog schijnt (de zgn. consensule reactie)

Kan iemand mij helpen?

Het lijkt misschien een stomme vraag, maar hij is zo belangrijk op dit moment!

Iemand, misschien een geneeskunde-student(e)?

Liefs

Berichten: 159

Re: please help:consensuele reactie

Puur even op afleiding, want ik ken dit geval niet;

Lijkt me een probleem van de sensorische zenuwen. De prikkel in het niet-reagerende oog wordt namelijk niet waargenomen. Maar aangezien het wel reflexief reageert op een prikkel in het andere oog zijn de motorische zenuwen nog wel in orde. Dan kan het dus OF op neurologisch niveau fout zijn, of de sensorische cellen in het netvlies zijn beschadigd...

Maar goed, ik-zei-de-gek is maar bioloog en geen geneeskundige. Waarom de vraag, if I may ask?

Re: please help:consensuele reactie

De vraag komt uit het feit dat we vanmiddag ontdekten dat iemand die me dierbaar is dit probleem heeft en dat ik me erg ongerust maak.

Morgen naar de arts, maar toch vast informeren.

Dank bio! Ik laat weten wat er precies aan de hand is met de neuronen als de arts ernaar gekeken heeft.

Kunnen mensen hier ook weer van leren.

Berichten: 159

Re: please help:consensuele reactie

Inderdaad, als je maar naar een arts gaat, want dat zijn we hier natuurlijk niet! Sterkte ermee!

Re: please help:consensuele reactie

De oorzaak volgens de arts ligt in bij dit verhaal in de cortex of het netvlies heb ik me vandaag laten vertellen!

Groetjes

Berichten: 159

Re: please help:consensuele reactie

Tja, wat ik dus ook al zei eigenlijk, maar meer weet je dan nog niet?

Cortex trouwens? Dacht dat de oogzenuw vanuit de thalamus bediend werd. Weer wat geleerd :wink:

Sterkte ermee iig!

Reageer