Pomerium van Romulus

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 121

Pomerium van Romulus

In het verhaal van de stichting van de stad Rome, wordt verteld dat Romulus zijn broer Remus doodt, nadat de broer over zijn grens waar zijn stad moet komen, springt. Deze grens wordt het pomerium genoemd.

Mijn vraag is; heeft het Pomerium dat Romulus had gemaakt rond Rome echt bestaan en is daar nog wat van terug te vinden (een muur of paaltjes oid.)? Op wikipedia is wel een kaartje te vinden waar het pomerium op staat http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Pomerium.gif maar daar kan ik niet veel wijs uit worden.

MVG,

Bas
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 28

Re: Pomerium van Romulus

Op hetzelfde Wikipedia staat ook een betere uitleg dan dat kaartje alleen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pomerium

Daarin is trouwens geen sprake van Remus of Romulus. Hou er rekening mee dat het verhaal van de broers een legende is, en bij mijn weten zijn er nog van weinig legendes tastbare bewijzen gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Pomerium van Romulus

Het verhaal kan een legende zijn inderdaad, maar veel legendes vinden hun oorsprong in iets dat daadwerkelijk gebeurd is. Het pomerium zal misschien niet door Romulus opgezet zijn, maar het is er waarschijnlijk wel geweest, getuige de bronnen.

En aangezien de Romeinen verzot waren op alles wat met hun oudheid te maken had (zo stond er eeuwenlang een oude houten hut in een tempel op het capitool, omdat het naar verluid de hut van Romulus en Remus geweest was), zullen er hier en daar vast wel punten zijn geweest waarmeen het pomerium afgebakend was. Of er nog iets van bewaard is gebleven, dat weet ik niet.

Eelco

Berichten: 9

Re: Pomerium van Romulus

Bastiaan schreef:In het verhaal van de stichting van de stad Rome, wordt verteld dat Romulus zijn broer Remus doodt, nadat de broer over zijn grens waar zijn stad moet komen, springt. Deze grens wordt het pomerium genoemd.

Mijn vraag is; heeft het Pomerium dat Romulus had gemaakt rond Rome echt bestaan en is daar nog wat van terug te vinden (een muur of paaltjes oid.)? Op wikipedia is wel een kaartje te vinden waar het pomerium op staat http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Pomerium.gif maar daar kan ik niet veel wijs uit worden.  

MVG,  

Bas
Ik moet je ontgoochelen, daar is hoegenaamd niets meer van terug te vinden. Deze grens - gesteld dat er ooit een dergelijke grens bestond - is op zijn minst duizenden jaren oud, en op een handvol pyramides, een Chinese muur, resten van een verloren gewaande stad en wat tempels na, zijn er op de hele wereld weinig tot geen overblijfselen gevonden van dergelijke oude constructies.

En ook al werd er iets dergelijks gevonden, dan nog kan niemand met zekerheid zeggen of het hier wel degelijk handelt om het pomerium.

(Het is waar dat sommige legendes gebaseerd zijn op waar gebeurde historische feiten, maar stel je daar niet te veel van voor. Veel legendes zijn ook simpelweg leugens).

Reageer