Factorstelling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Factorstelling

Hey,

Ik heb een vraag over de zogenaamde factorstelling. Het is een opdracht voor school maar ik heb geen idee wat het eigenlijk inhoud. De vraag gaat zo:

Onderzoek wat de factorstelling inhoud en gebruik deze bij het algebraïsch oplossen van een vierdegraats vergelijking

Als iemand weet wat dit is en me hierbij zou kunnen helpen, zou dat heel fijn zijn :roll:

Alvast bedankt

Aaron~
<3

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Factorstelling

Factorstelling

Als f(x) een veelterm is van graad n en a is een reëel getal, dan is er een veelterm g(x) van graad n-1 zodat er geldt:

f(x) = (x-a)g(x) + f(a)

Dit is vooral handig wanneer a een nulpunt is van f(x), dan is f(a) = 0 en wordt de regel: f(x) = (x-a)g(x).

Je kan dit dus gebruiken om te ontbinden in factoren en ook weer op g(x) toepassen als je er een nulpunt van kent. Zo verlaag je steeds de graad van je oorspronkelijke veelterm en je ontbindt in lineaire factoren.

Berichten: 14

Re: Factorstelling

Zou je één vierdegraads vergelijking voor kunnen doen

Thnx :roll:
<3

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Factorstelling

Gegeven formule: x^4-4*x^3-17*x^2+24*x+36

Ontbinden:

( x+1 )( x^3-5*x^2-12*x+36 )

( x+1 )( x-2 )( x^2-3*x-18 )

( x+1 )( x-2 )( x-6 )( x+3 )
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 1

Re: Factorstelling

TD! schreef:Factorstelling

Als f(x) een veelterm is van graad n en a is een reëel getal, dan is er een veelterm g(x) van graad n-1 zodat er geldt: f(x) = (x-a)g(x) + f(a).

Dit is vooral handig wanneer a een nulpunt is van f(x), dan is f(a) = 0 en wordt de regel: f(x) = (x-a)g(x).

Je kan dit dus gebruiken om te ontbinden in factoren en ook weer op g(x) toepassen als je er een nulpunt van kent. Zo verlaag je steeds de graad van je oorspronkelijke veelterm en je ontbindt in lineaire factoren.
Zou u dit misschien nog wat duidelijker willen uitleggen? En ietsje makkelijker?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Factorstelling

Probeer aan te geven wat je niet begrijpt, want onduidelijkheden zitten er niet in denk ik...

Voorbeeld: f(x) = x²+2x+3 en a = 2, dan bestaat g(x) = x+4 zodat we ook kunnen schrijven:

f(x) = (x-a)g(x) + f(a) = (x-2)(x+4) + f(2) = (x-2)(x+4) + 11

Werk de haakjes rechts maar uit om te zien dat je inderdaad f(x) krijgt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer