zinkchromaat verf ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zinkchromaat verf ?

Ik ben een unimog vrachtwagentje aan het opknappen .Het is een duitsleger ambulance geweest.H.e.a. moet geschilderd worden en daarvoor heb ik inmiddels "leger verf".Het is een zinkchromaatverf.Ik zou willen weten wat die verf nu precies doet.Ik heb begrepen dat het corrosie werend is,maar stabilseert het ook roest.Kort gezegd:ik wil zoveel mogelijk weten over de eigenschappen en hoe ermee om te gaan.

Louis de Vries

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: zinkchromaat verf ?

Zinkchromaat ofwel zinkgeel is een pigment, dus het kleurende bestanddeel van je verf. Aangezien een belangrijk deel van de eigenschappen van de verf worden veroorzaakt door hte bindmiddel, de vulstoffen en het oplosmiddel kan ik je ook niet "alles" vertellen.

Zinkchromaat is een heldergeel pigment, gemengd met blauwe verfstoffen (met name Berlijns blauw) wordt het "zinkgroen", een groene verfstof.

Zinkgeel kan in veel bindmiddelen worden gebruikt.

Het is goed bestand tegen zwaveldampen, maar slecht tegen zure dampen en tegen basische stoffen. Het dekkend en kleurend vermogen is matig.

Als roestwerende verf wordt de in water oplosbare vorm gebruikt, voor overig gebruik worden de chemische eigenschappen iets gewijzigd, zodat een niet oplosbaar pigment ontstaat.

Re: zinkchromaat verf ?

zit er toevallig geen zinkfosfaat in? Dit heeft een roestwerende werking. Vormt al het ware een coating zoals de meer traditionel loodmenies.

Re: zinkchromaat verf ?

Chromaat is (CrO42-) is zeer giftig en kankerverwekkend!!! Dus uiterste voorzichigheid bij het werken ermee (handschoenen, dekkende kleding en een ademmasker als je het spuit). Verder is het belangrijk dat het niet in het milieu komt.

Reageer