Zenuwgassen en acetylcholinesterase

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 5

Zenuwgassen en acetylcholinesterase

Ik ben mij al een week aan het verdiepen in de zenuwgassen en in het bijzonder in Sarin, maar sommige dingen zijn me nog niet duidelijk. Ik heb deze informatie gevonden en heb daar een vraag over:

De giftige werking van de organofosforverbindingen (C’s en H en O’s + fosfonaatgroep) zoals Sarin komt voort uit het gemak waarmee de geactiveerde fosfonaatgroep (het fluoride wordt gemakkelijk afgesplitst) reageert met de (katalytische) CH2OH groep van cholinesterase. Hierbij wordt een stabiele fosfonaatbinding gevormd die niet meer reageert en in tweeën splitst bij contact met water. Daarmee is de katalytische groep geblokkeerd en cholinesterase onwerkzaam geworden.

Hier zeggen ze dus dat NA de reactie van de fosfonaatgroep van Sarin met de CH2OH-groep van cholinesterase hydrolyse kan plaatsvinden. dan zou het geblokkeerde deel + de fosfonaatbinding in tweeën splitsen, maar volgens mij is dat niet zo.

De volgorde is hier dus: 1.reactie zenuwgas met cholinesterase 2hydrolyse fosfonaatbinding (fosfonaatgroep + cholinesterase)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Nou heb ik ook nog dit gevonden: http://www.mitretek.org/ChemistryOfGDSoman.htm

Hier wordt eerst het zenuwgas gehydrolyseerd en dan bindt een hydrolyseproduct zich aan cholinesterase. De volgorde is hier dus anders dan bij de hiervoor genoemde 'reactie'.

Vinden er nou twee hydrolyses plaats (eerst hydrolyse zenuwgas, dan hydrolyse van hydrolyseproduct + cholinesterase), of is één van de twee bronnen onjuist? Ik snap er niks meer van. Bij voorbaat dank voor jullie hulp :roll: [/i]

EDIT

Ondertussen heb ik ook nog dit gevonden:

Naast beschermende kleding en gasmaskers is een profylactisch middel tegen zenuwgasvergiftiging het gecontroleerd toedienen van carbamaten zoals pyridostigmine. Carbamaten reageren evenals zenuwgassen ook met de katalytisch actieve CH2-OH groep van cholinesterase en blokkeren daarmee ook het katalytische centrum van dit enzym. Het voordeel is echter dat de blokkerende carbamaatgroep in tegenstelling tot een blokkerende fosfonaatgroep geleidelijk hydrolyseert waardoor het enzym langzaam reactiveert.

Deze informatie ondersteunt dus dat de fosfonaatbinding+cholinesterase niet hydrolyseert. Het staat twee tegen één, ik snap er nog niks van, handig als er twee tegenstrijdige bronnen zijn.......... :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zenuwgassen en acetylcholinesterase

Zie mijn antwoord in de sectie scheikunde. Lijkt me obverigens beter om deze discussie op één subforum tegelijk te voeren.
β-Damascenon en maneschijn

Gesloten