Moderators: dirkwb , Xilvo
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de
Huiswerkbijsluiter
Berichten: 824
Wanneer we drie personen kiezen uit een reeks van zes kandidaten spreken we van een combinatie van 3 elementen uit 6. Notatie
\(C^3_6\)
Het kiezen van een geordende drietal uit een groep van zes elementen was een variatie
\(V^3_6\)
.
Deze variatie kunnen we ook beschouwen als het kiezen van een niet geordend drietal uit een groep van zes, een combinatie
\(C^3_6\)
, waarbij nadien de volgorde tussen het gekozen drietal wordt vastgelegd met permutatie
\(P^3_6\)
.
Maw:
\(V^3_6 = C^3_6 \cdot P^3_6 \leftrightarrow C^3_6 = \frac{V^3_6}{P^3_6}\)
Ik snap niet waarom ze die permutaties erbij halen...[/url]
Bericht
di 21 mar 2006, 20:52
21-03-'06, 20:52
TD
Berichten: 24.578
Zoals je zelf al schreef: om rekening te houden met de volgorde.
Combinaties houden geen rekening met de volgorde, variaties wel. Wat de permutaties doen is precies aangeven hoeveel mogelijke (verschillende) 'volgordes' er zijn in een set.
Berichten: 824
Dus, als ik het goed begrijp, vullen de permutaties net die combinaties aan die weg werden gelaten omdat ze dubbel (AB=BA) waren?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.
Bericht
di 21 mar 2006, 21:02
21-03-'06, 21:02
TD
Berichten: 24.578
Ja, wat voor een combinatie maar één set was (bvb ABB) waren er in het geval van variaties drie (ABB, BAB, BBA).
Je vermenigvuldigt dan precies met de permutatie van ABB, dat is 3!/2! = 3, inderdaad 1*3 = 3.
Berichten: 824
Ahh.. nu is het duidelijk! Bedankt
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.
Bericht
di 21 mar 2006, 21:16
21-03-'06, 21:16
TD
Berichten: 24.578
Graag gedaan
Berichten: 824
Nog snel een vraagje mbt dit onderwerp:
Met de cijfers 0tot9 worden getallen bestaande uit vijf verschillende cijfers gevormd.
a. Hoeveel van die getallen bestaan er?
Hoe los je zoiets op? Ik dacht aan
\(V^5_{10}\)
**EDIT**
Bij nader inzien klopt dit niet, want je kan dan ook 11111 krijgen.. Hmm
Bericht
di 21 mar 2006, 21:19
21-03-'06, 21:19
TD
Berichten: 24.578
Probeer zelf een goed overzicht te hebben van wat variaties, combinaties en permutaties precies doen.
Deze vraagstukken zijn trouwens vaak op meerdere manieren op te lossen.
Ga dan systematisch na:
Uit hoeveel elementen kies ik? (vaak n genoteerd)
Hoeveel kies ik er? (vaak k genoteerd)
Is er "teruglegging" (mag een element meerdere keren gekozen worden)
Is de volgorde van belang?
Berichten: 824
TD! schreef: Probeer zelf een goed overzicht te hebben van wat variaties, combinaties en permutaties precies doen.
Deze vraagstukken zijn trouwens vaak op meerdere manieren op te lossen.
Ga dan systematisch na:
Uit hoeveel elementen kies ik? (vaak n genoteerd)
Hoeveel kies ik er? (vaak k genoteerd)
Is er "teruglegging" (mag een element meerdere keren gekozen worden)
Is de volgorde van belang?
Hoe houd je rekening met een teruglegging? Ik denk niet dat ik dit al geleerd heb.
Bericht
di 21 mar 2006, 21:25
21-03-'06, 21:25
TD
Berichten: 24.578
Stel je mag 3 kaarten trekken uit een standaard pakje van 52 en je vraag je af op hoeveel manieren dat kan. Uiteraard hangt dat ervan af of je er effectief drie moet trekken (zonder terugleggen), of telkens een trekken, terugleggen, een tweede trekken (nu mogelijk dezelfde, de vorige keer niet), ...
Als je daar nog niet mee bezig bent, even afwachten dan
Berichten: 824
"Op hoeveel manieren kan men achter kaarten trekken uit een spel van 52 kaarten als er bij de achter kaarten precies twee azen en twee heren moeten zitten?"
Ik dacht hieraan
\(C^2_4 \cdot C^2_4 \cdot C^4_{54}\)
In woorden geeft dit: (2 van de vier azen) EN (2 van de vier heren) EN (4 kaarten die geen heer of aas zijn)
Toch klopt dit niet?
EDIT:
haha, met 54 gerekend ipv met 44 ... Domme fout.