Weerstand LED-jes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Weerstand LED-jes

Hoi mensen ik heb een vraag!

Kan iemand mij vertellen hoeveel weerstand een LED van 2 volt heeft? Of is dat verschillend?

Alvast bedankt,

Pierre

Re: Weerstand LED-jes

Een led is een diode en laat maar in een richting stroom door.

diodes hebben geen echte weerstand maar een drempelspanning.

Als je een led wilt laten branden moet je het lange pootje (anode) aansluiten op de + en het korte pootje (kathode) op de - .

Je moet aan de anode een weerstand zetten b.v. 470 ohm anders gaat de diode stuk.

Berichten: 7

Re: Weerstand LED-jes

Een aanvulling:

Een LED kun je zien als een spanningsbronnetje in serie met een weerstandje. Een LED heeft dus wel degelijk een weerstand, deze is echter vaak verwaarloosbaar klein (in de orde van tientallen Ohms...). Als je op een LED dus rechtstreeks een spanningsbron zou aansluiten, zou er dus een hele grote stroom gaan lopen. Vandaar dat er vaak een voorschakelweerstand in serie met de LED wordt gezet.

Verder kun je niet spreken van "een LED van 2 Volt". Er is sprake van een spanningsval over een LED. (Vandaar dat spanningsbronnetje, genoemd in de eerste regel...) Deze spanningsval bedraagt vaak 1,6 - 2,0 Volt. Er is dus ook geen sprake van een maximum voltage dat een LED kan verdragen. Wel kun je wat over de maximum stroom door de LED zeggen, deze mag ongeveer 10 - 30 mA zijn. (Bij infraroodLED's kan deze wel 100 mA zijn)

Dus een LED sluit je aan op een stroombron die 10 - 30 mA kan leveren of je sluit hem aan op een spanningsbron in serie met een voorschakelweerstand.

Berekening voorschakelweerstand:

Rvoorschakel = (Ubron - UspanningsvalLED) / Imax

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Weerstand LED-jes

Rvoorschakel = (Ubron - UspanningsvalLED) / Imax
Hieruit volgt dus dat de weerstand afhangt van het aansluitvoltage en de stroom die de LED meg hebben, eigenlijk moet je ook rekening houden met de spanningsval over de LED, maar dat is in de meeste gevallen te verwaarlozen, tenzij de aansluitspanning laag is en de spanningsvan hoog. Bijvoorbeeld bij een LED met een spanningsval van 2 volt op 2 penlights = 3 volt, dan moet je echt wel die 2 volt aftrekken van de aansluitspanning. Op één batterij van 1.5 volt zou deze LED dus helemaal niets doen.

Het voorbeeld dat werd gegeven van 470 Ohm bijvoorbeeld is bedoeld voor 12 Volt want:

12 volt / 470 Ohm = 0.025 A of 25 mA. Dit is al redelijk hoog maar kan ermee door. (zonder rekening te houden met de spanningsval)

Als je het rekenen simpel wil houden kun je dus stelle dan je bij 6 volt de helft van 470 Ohm neemt, dan kom je in de buurt van een weerstand van 270 Ohm of bij 24 volt het dubbele en dat is dan 1000 Ohm oftewel een KiloOhm of gewoonweg 1 k.

Re: Weerstand LED-jes

Hallo

Ik had een led nodig voor een batterijtester. Over de led komt dus een spanningsverschil van +- 1,5 volt te staan.

Ik heb bij de elektronicaboer leds gehaald en hij heeft mij er ook weerstandjes van 10 ohm bijgegeven als voorschakelweerstand.

Nu de led doet het niet: zowel met als zonder die 10 ohm weerstand ertussen. Wat is het probleem? Hoe kan ik de led wel doen branden? Zijn de leds die ik ondertussen heb getest op 1,5 volt zonder weerstand stuk of is er gewoon niets gebeurd. Ik heb in ieder geval niets waargenomen.

dank

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Weerstand LED-jes

Heb je op de polariteit geLED?

Als je hem goed hebt aangesloten en hij doet het niet, zijn er een paar oorzaken mogelijk:

de LED heeft een grotere spanningsvan dan 1.5v en gaat dus niet in geleiding.

De LED heeft een (veel) lagere spanningsval en is doorgebrand. (vind een weerstand van 10 ohm erg klein)

Wat dacht je aan wat voor batterij te testen met die LED?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand LED-jes

Als je een LED aansluit op een batterij van 1,5V dan zal hij het niet doen.

De spanning is gewoon te laag.

Re: Weerstand LED-jes

chablis schreef:Heb je op de polariteit geLED?

Als je hem goed hebt aangesloten en hij doet het niet, zijn er een paar oorzaken mogelijk:

de LED heeft een grotere spanningsvan dan 1.5v en gaat dus niet in geleiding.

De LED heeft een (veel) lagere spanningsval en is doorgebrand. (vind een weerstand van 10 ohm erg klein)

Wat dacht je aan wat voor batterij te testen met die LED?
Ja ik heb op de polariteit gelet (heb zelfs voor de zekerheid beide geprobeerd). Een gewone simpele 1,5V batterij zoals die voor de meeste toepassingen gebruikt worden.

Re: Weerstand LED-jes

klazon schreef:Als je een LED aansluit op een batterij van 1,5V dan zal hij het niet doen.  

De spanning is gewoon te laag.


Waarom ik dit wil testen?

Ik heb een batterij-charger en deze bevat ook de mogelijkheid om batterijen te testen, van 1,5 V wel te verstaan. Ik heb nu een batterij met meer volt getest en de led is doorgebrand en dient dus vervangen te worden. Ik heb dus leds gekocht, maar voor ik ze op de printplaat soldeer wilde ik ze eerst eens testen met gewone koperdraden op een 1,5 V batterij en de led doet het zo dus niet. Wss als ik de led vastsoldeer en dan in de batterij-tester test zal die het wel doen (hoop ik alvast).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand LED-jes

. Wss als ik de led vastsoldeer en dan in de batterij-tester test zal die het wel doen (hoop ik alvast).
Waarom denk je dat? Als de spanning te laag is dan zal vastsolderen niet helpen.

Ik probeer me voor te stellen hoe die batterijtester werkt. Brandde de oorspronkelijke LED echt alleen maar op de spanning van een 1,5V batterij? Zou kunnen, er bestaan LEDs met een lagere drempelspanning, maar daar is moeilijk aan te komen.

Re: Weerstand LED-jes

Anonymous schreef:. Wss als ik de led vastsoldeer en dan in de batterij-tester test zal die het wel doen (hoop ik alvast).
Waarom denk je dat? Als de spanning te laag is dan zal vastsolderen niet helpen.

Ik probeer me voor te stellen hoe die batterijtester werkt. Brandde de oorspronkelijke LED echt alleen maar op de spanning van een 1,5V batterij? Zou kunnen, er bestaan LEDs met een lagere drempelspanning, maar daar is moeilijk aan te komen.


Ja, gemaakt voor een 1,5 V batterij, en doorgebrand door testen van een 6V batterij.

Nu begrijp ik ook niet goed hoe die batterijtester werkt want die spanning van 1,5 V bij het testen kan niet 'opgehoogd' worden ofzo, de led van de tester moet het met 1,5 V stellen.

Re: Weerstand LED-jes

klazon schreef:
Anonymous schreef:. Wss als ik de led vastsoldeer en dan in de batterij-tester test zal die het wel doen (hoop ik alvast).
Waarom denk je dat? Als de spanning te laag is dan zal vastsolderen niet helpen.

Ik probeer me voor te stellen hoe die batterijtester werkt. Brandde de oorspronkelijke LED echt alleen maar op de spanning van een 1,5V batterij? Zou kunnen, er bestaan LEDs met een lagere drempelspanning, maar daar is moeilijk aan te komen.


Ja, gemaakt voor een 1,5 V batterij, en doorgebrand door testen van een 6V batterij.

Nu begrijp ik ook niet goed hoe die batterijtester werkt want die spanning van 1,5 V bij het testen kan niet 'opgehoogd' worden ofzo, de led van de tester moet het met 1,5 V stellen.


Daarom zocht ik niet - en denk ik niet dat - de oorzaak bij een te lage spanning. Maar wat kan het dan wel zijn?

Re: Weerstand LED-jes

Bij de te hoge spanning van 6V heb ik de led van de tester echt zien 'flashen' doorbranden, daarom heb ik ook het vermoeden dat een te sterke stroom ook de reden niet is want ik neem niets waar, geen flash, geen doorbranding. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Weerstand LED-jes

Bij een te hoge spanning gaat bvb een groen led, geelachtig beginnen schijnen, bij nog meer spanning gaat de kleur naar het oranje en bij nog meer spanning komt er rook uit. (volgende stap-> led defect)

:shock:

Bij leds moet je + en - ook goed plaatsen. blauwe leds hebben meer spanning nodig dan rode of groene. (bijna altijd)

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Weerstand LED-jes

Bij de te hoge spanning van 6V heb ik de led van de tester echt zien 'flashen' doorbranden, daarom heb ik ook het vermoeden dat een te sterke stroom ook de reden niet is want ik neem niets waar, geen flash, geen doorbranding.   :shock:
Wacht ff, ik denk het te begrijpen.

Het is een lader voor 1.5 V en jij hebt er eeb 6V batterij ingestopt (en die was nog niet helemaal leeg en gaf dus waarschijnlijk 6V terug aan de lader, en daarom is je LED doorgebrand? Klopt dat?

En de lader werkt verder nog wel?

Waarschijnlijk heeft dat ding intern een circuit met een hogere spanning want anders zou hij okk geen 1.5V (waarschijnlijk 1.2V) kunnen laden.

En dit LEDje zat dan weer in een meetcircuit dat aangeeft wanneer de accu's vol zijn?

Je zou kunnen meten over de punten waar de LED zat.

Het zou mij niet verbazen als je méér dan alleen de led hebt opgeblazen. Een OpAmpje ofzo.

Reageer