Koperpoets

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Koperpoets

Ik vroeg mij, het blikje in mijn hand hebben, wat koperpoets nu eigenlijk is. Dat het aggressief is, kan ik op mijn klompen aanvoelen, maar wat is het? en hoe werkt het, wat is de samenstelling? Ik zou graag eens willen weten wat men hiervan weet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: Koperpoets

http://www.reckittprofessional.com/custome...st/890432_r.pdf

hier het veiligheidsblad voor brasso metaalpoets

Verder zoeken met "stoddard solvent" een of ander petroleumdestillaat??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 179

Re: Koperpoets

Koperpoets. Wat is het? Hoe werkt het. Wat is de samenstelling?
In grote lijnen ongeveer zo:

Zuurstof uit de lucht gaat een verbinding aan met de kopermoleculen van het koperen of messing voorwerp en vormt hiermee koperoxiden aan het oppervlak.

Dit ziet er bij roodkoper en messing uit als een bruine of zwarte aanslag die buiten na verloop van tijd zelfs groen wordt.

Met brasso kun je deze aanslag er met een zachte flanellen doek en hard wrijven weer afkrijgen.

In brasso zit o.a. een slijpmiddel.

Poetsen heeft dan ook het nadeel dat je iedere keer een laagje van het voorwerp afhaalt.

De laag groene koperoxiden zoals je die bij b.v. koperen daken van kerktorens ziet is vrij homogeen en geeft bescherming tegen verder oxideren (anders dan het oxideren=roesten van ijzer).

Als het voorwerp al langere tijd niet gepoetst is en je deze er met poetsen niet afkrijgt kun je ze beter met een tentlinnen schijf en polijstpasta (verkrijgbaar bij een goede ijzerwarenhandel) te lijf gaan.

Hier nog een andere link (kun je ook nog andere producten uit je keukenkastje opzoeken):

http://hpd.nlm.nih.gov/index.htm

Zoeken op “brasso”.

Berichten: 1.379

Re: Koperpoets

Ik ga er van uit dat een poetspasta voor koper heel veel lijkt op een poetspasta voor zilver. Vermoedelijk moet je denken aan drie hoofdingredienten:

1. een polijst of slijpmiddel

2. Een ammoniumverbinding die via complexvorming kan reageren met koperoxyde en zilveroxyde

3. Een organisch oplosmiddel om een eventuele vetlaag te verwijderen.

Inderdaad geeft poetsen altijd wat materiaalverlies. Ideaal zou zijn om het koper via reductie weer terug te vormen.

Je kunt dit proberen door het koperen (of zilveren) voorwerp in te pakken in aluminiumfolie en in een warme sodaoplossing te leggen (natriumcarbonaat).

De soda-oplossing moet met beide metalen in kontakt komen en er moet ook goed electrisch kontakt zijn tussen beide metalen.

Op deze wijze wordt het oxyde kathodisch gereduceerd zonder materiaal verlies. Als het resultaat niet bevredigend is kan een klein beetje ammonia toevoegen eventueel helpen. Maar dan komt er wel wat van het koper in oplossing. Dat zie je dan aan de sterke blauwkleuring. hzeil.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Koperpoets

hzeil schreef:Ideaal zou zijn om het koper via reductie weer terug te vormen.  

Je kunt dit proberen door het koperen (of zilveren) voorwerp in te pakken in aluminiumfolie en in een warme sodaoplossing te leggen (natriumcarbonaat).


Dit bestaat ook in een tell-sell variant. Laten ze je grof geld betalen voor een stukje aluminium. Hetzelfde principe wordt toegepast wanneer men oppofferingsmetaal aanbrengt aan de rompen van schepen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.379

Re: Koperpoets

Een offeranode op de huid van een schip kan echter alleen maar, door potentiaalverlaging, preventief werken. Als er eenmaal ijzeroxyde is gevormd wordt dat niet meer in ijzer omgezet. Bij koper en zilver lukt zoiets nog wel.Overigens, het is altijd een hele klus om de offeranode (zink-aluminiumlegering) met een zeer lage kontaktweerstand aan een geverfde scheepshuid te bevestigen. Bij een hoge kontaktweerstand werkt het systeem niet goed. Zoek ook eens op het trefwoord kathodische bescherming (cathodic protection) H.Z.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer